0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvad akustikken er for et stykke musik, er papiret for en tegning

Billed- og papirkunstneren Anne Vilsbøll fylder 70 år.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Anne Vilsbøll, der her er fotograferet i sit studio, skaber meget stoflige kunstværker.

Navne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Navne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det materiale, man som billedkunstner maler på, kan være lige så vigtigt som det, man maler. Det var den erkendelse, Anne Vilsbøll som ganske ung kom til under et studieophold i USA.

Stedet var den grafiske afdeling ved Buffalo College of Art, Paper and Prints i New York. Her lå det grafiske værksted lige ved siden af skolens papirværksted. Naboskabet mellem de to afdelinger var mere end en lokal tilfældighed. For det er ikke kun kombinationen af linjer og former, der bestemmer kvaliteten af et stykke kunst. Det er også stofligheden og underlagets struktur, for underlaget er det grundlag, der giver farven dens klangdybde og karakter. For Anne Vilsbøll blev det er afgørende opdagelse.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere