0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dansk teaters ustoppelige skaberkraft

I mere end et halvt århundrede har Mogens Pedersen været med til at præge dansk teater. I dag fylder han 90.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rasmus Baaner
Foto: Rasmus Baaner

Mogens Pedersen har både været teaterchef og freelance instruktør, og der har været mange bud efter ham.

Navne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Navne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mogens Pedersen kan se tilbage på et helt usædvanlig rigt og imponerende liv i dansk teater som skuespiller, instruktør og teaterchef. I langt mere end et halvt århundrede har han sat sine aftryk i en kunstart, som foregår for øjnene af os – og dermed nok er flygtig – men som også kan give oplevelser, som kunstneren eller publikum aldrig glemmer. Sådan har det maget sig for Mogens Pedersen, som dansk teaterliv skylder rigtigt meget, og hvis ustoppelige skaberkraft langt, langt op i alderen er rent ud sagt respektindgydende.

Assurandørsønnen fra Tuse ved Holbæk drømte om at blive skuespiller. Og i 1955 blev han optaget på Det Kongelige Teaters Elevskole, men allerede året efter var han smidt ud igen. Det stoppede nu ikke hedsporen, der siden fik job på flere teatre – Aalborg Teater, Folketeatret og Gladsaxe Teater – og tillige var med til at etablere Jomfru Ane Teatret i Aalborg. Instruktørfaget kastede han sig nu også over, og hans iscenesættelser, præget af hans særegne evne til at aflokke dramatikken nye sider og til at få dem formidlet ved god personinstruktion, gjorde ham snart til en central figur i dansk teater.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere