Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
THOMAS BORBERG (arkiv)
Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Udledning. Regeringens fredning af bilismen gør, at Danmark får svært ved at nå CO2-mål.

ressourceøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danmark når næppe sine CO2-mål

En fredning af bilister forhindrer regeringen i at nå sine CO2-mål.

ressourceøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Selv om vindmøllerne snurrer både til havs og på land, er Danmark stadig langt fra at nå sine mål om at nedbringe udledningen af drivhusgasser.

Det er den enslydende konklusion i to grundige analyser af, hvordan det går med at nå de danske klimamål om at reducere CO2-udslippet med 40 pct. i 2020 og at være helt fossilfri i 2050.

Vi har set en klar reduktion i udledningen af CO2 i de seneste fem år. Men en stor del af den skyldes finanskrisen

Det Økologiske Råd og Ingeniørforeningen har gennemgået den danske klimaindsats, og begge organisationer peger på, at det går godt med at udbygge den vedvarende energi, men at det går dårligt med at bremse udledningen. Det skyldes især den manglende vilje til at gøre noget ved bilismen, påpeger sekretariatsleder fra Det Økologiske Råd Christian Ege:

»Personbilerne udleder godt nok hver især mindre CO2 end tidligere på grund af krav fra EU. Til gengæld er antallet af biler steget, fordi registreringsafgiften i dag reelt belønner 90 pct. af alle nye biler med en præmie for at være energieffektive«.

Begge organisationer advarer om, at udledningen kan løbe løbsk, hvis og når der kommer gang i hjulene igen.

»Vi har set en klar reduktion i udledningen af CO2 i de seneste fem år. Men en stor del af den skyldes finanskrisen«, siger Frida Frost, formand for Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), og tilføjer:

»Kommer vi tilbage på en vækst, der svarer til, hvad vi i snit har kendt fra 1970 og frem til nu, vil energiforbruget overhovedet ikke falde: Så vil væksten gnave alle energieffektiviseringer op«.

Men det er klart, at i takt med udbygningen af den vedvarende energi vil sektorer som transport og landbrug fylde mere i oversigten over CO2-udledere

IDA offentliggør i dag en status på den Klimaplan 2050, som foreningen fremlagde første gang i 2009, og som anviser en vej til et Danmark, hvor udledningen af drivhusgasser er reduceret med 90 pct. Det svarer meget godt til EU’s langsigtede mål om en 80-95-pct.s reduktion i 2050.

»Vi anerkender, at der er sket meget på udbygningen af vedvarende energi – især vindmøller. Men det er bare ikke nok, hvis vi skal holde os på en sti, der leder til 90 procent CO2-reduktion i 2050«, siger Frida Frost.

Hun peger på transporten som den sektor, hvor der skal gøres mest, selv om udledningen fra sektoren faktisk er faldet.

»Igen skyldes det primært finanskrisen, for det er godstransporten, der er faldet, mens personbiltrafikken er steget«, siger Frida Frost. Godstransporten falder, når den økonomiske aktivitet er lav.

Fossil energi er blevet rasende billig – og derfor er den grønne omstilling blevet relativt dyr

Både Christian Ege og Frida Frost beklager, at regeringen har droppet at lave en såkaldt roadmap for en fossilfri transportsektor. For der er stort behov for at have en samlet plan for hele sektoren frem mod 2050, hvis udledningen skal falde.

Klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R) kan ikke genkende billedet af, at regeringen ikke har turdet gøre noget ved transportsektoren.

»Vi har vedtaget en stærkt omdiskuteret togfond, der vil elektrificere togdriften. Men det er klart, at i takt med udbygningen af den vedvarende energi vil sektorer som transport og landbrug fylde mere i oversigten over CO2-udledere«, siger han.

Eksperterne siger, at udledningen vil stige igen, når væksten kommer?

»Det er lykkedes os at få afkoblet CO2 og forbrug. Vi har gennem mange år haft faldende udledning trods økonomisk vækst. Det betyder ikke, at vi bare skal lægge os hen og se Sportslørdag; der skal en mangeårig ambitiøs indsats til. Men man kan ikke automatisk sætte lighedstegn mellem vækst og udledning«, siger Helveg.

Hos Venstre opfordrer miljøordfører Henrik Høegh til at holde igen med den grønne omstilling:

»Fossil energi er blevet rasende billig – og derfor er den grønne omstilling blevet relativt dyr. Når der samtidig er krise, er der god grund til tilbageholdenhed«.

----------------------

Rettelse: I en tidligere version blev Frida Frost en enkelt gang omtalt som 'Ida Frost'.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden