Et smukt arktisk land i Lego oversvømmes af olie i denne nye video fra Greenpeace. Årsagen er Legos samarbejde med Shell, som Greenpeace mener står i kontrast til Legos miljø- og klimamål. Kilde: Greenpeace

Virksomheder

Lego bøjer sig for Greenpeace og dropper Shell som partner

Greenpeace kalder det en af sine største sejre nogensinde.

Virksomheder

Den danske legetøjskoncern Lego har besluttet at droppe et globalt marketingsamarbejde med olieselskabet Shell. Det sker efter en tre måneder lang kampagne, hvor mere end en million forbrugere verden over har skrevet under på en erklæring om, at Lego ikke bør arbejde sammen med et selskab, der borer efter olie i Arktis.

Bag kampagnen står Greenpeace, der betegner det som en af organisationens største sejre nogensinde i kampen mod olieefterforskning i Arktis.

»Jeg er sikker på, at det her bliver modtaget som et kæmpe slag i mellemgulvet på direktionsgangen i Shell. Det er første skridt i at stemple Shell og forhåbentlig resten af den aggressive olieindustri med planer i Arktis som dårligt selskab. Og det er en rigtig effektiv måde at stoppe deres indtog i Arktis på, før det er for sent«, siger Birgitte Lesanner, der er kampagneansvarlig for Greenpeace i Danmark.

120 kilo legoklodser bliver oversømmet af olie

Kampagnen har vakt genlyd verden over, blandt andet gennem en af de mest sete videoer af sin slags i historien. I videoen ses et arktisk landskab, bygget op med 120 kilo legoklodser og befolket med inuitter, slædehunde og isbjørne – men også julemanden og hovedpersonerne fra ’The Lego Movie’ og ’Game of Thrones’ – der langsomt oversvømmes af olie. Videoen er til dato set mere end 5,8 millioner gange på YouTube.

Sideløbende har der været en underskriftsindsamling, der for to uger siden rundede en million underskrifter.

LÆS ARTIKLEN

Aftalen mellem Lego og Shell blev indgået sammen med Ferrari i 2011 og betyder, at Shells benzinstationer kan sælge særlige legomodeller af Ferrarier. Shells eget reklameselskab, Iris Worldwide, anslog dengang, at den havde en værdi for Shell på over 600 millioner kroner. Lego har ikke oplyst den nøjagtige udløbsdato, men ifølge britiske aviser udløber den i år eller næste år.

Under hele kampagnen, der begyndte 1. juli, har Lego holdt lav profil. I sin eneste offentlige erklæring har koncernchef Jørgen Vig Knudstorp forklaret, at Lego opfatter det som en sag mellem Greenpeace og Shell, som aldrig burde have involveret Lego. I en erklæring, der netop er lagt ud på Legos hjemmeside, fastholder Jørgen Vig Knudstorp den holdning og understreger, at Lego »ikke er enig med Greenpeaces metoder«.

»Som vi har sagt før, så er vi af den klare overbevisning, at Greenpeace burde kommunikere direkte med Shell. Vi mener, at Legos brand, og alle der holder af kreativ leg, aldrig burde have været en del af kontroversen mellem Greenpeace og Shell«, skriver han i erklæringen.

Han forklarer, at Lego ikke vil bryde den nuværende kontrakt med Shell. Men fortsætter:

»Vi vil gerne gøre det klart, at som tingene står, vil vi ikke forny den fælles marketingkontrakt med Shell, når den nuværende kontrakt udløber«, skriver Jørgen Vig Knudstorp og tilføjer, at koncernen ud over sin erklæring ikke vil kommentere sagen yderligere.

Legokoncernen ønsker i dag ikke at uddybe sagen over for Politiken.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kommunikationsekspert har aldrig set noget lignende

Jesper Højberg Christensen, der er bestyrelsesformand i kommunikationsbureauet Advice og ekspert i krisestyring, siger, at ordlyden tyder på et selskab, der stadig ikke aner, hvad der ramte det.

»Jeg har aldrig set noget lignende. Det er et totalt knæfald. Omvendt vil de i ord ikke vige en tomme fra, hvad de sagde i juli. Det eneste, de får ud af det, er, at de siger, at Greenpeace er stærkere end dem, og at det er vildt uretfærdigt. De nægter at indrømme, at de måske har begået en fejl«, siger han.

Samme holdning har Tim Calkins, der er professor i marketing ved amerikanske Northwestern University og har udgivet flere bøger om branding.

»Det her er et modstræbende træk foretaget af et selskab, der helt tydeligt kun gør det på grund af offentligt pres«, siger han.

Lego ligger højt på listen over godt image

Lego er generelt kendt for at have et godt image. Da erhvervsmagasinet Forbes i april udsendte sin årlige liste over verdens mest velrenommerede selskaber, kom Lego ind på en global 9.-plads.

Det er en af de første gange i globalt erhvervsliv, at en kampagne lykkes med at sætte et multinationalt selskab under pres alene ved at påpege, hvem de samarbejder med. Det har fået flere forbrugere til at kritisere kampagnen, men Greenpeace afviser kritikken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Lego er ikke et uskyldigt offer for en Greenpeace-kampagne. De gik ind i en enormt pr-samarbejde med helt åbne øjne. Det var en forkert beslutning – og nu har de ændret den. Det er dejligt«, siger Birgitte Lesanner.

Tim Calkins fra Northwestern University konstaterer, at hele sagen har givet Greenpeace blod på tanden og må vække bekymring hos deres fremtidige modstandere.

»Det her giver Greenpeace enorm indflydelse. De kan nu gå efter det ene selskab efter det andet og sige: I kan ændre politik nu – eller I kan vente, til vi har trukket jeres gode navn gennem sølet«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

  • 
    Arkitekt Jørn Utzon viser prototype på etfamiliehus i 1969.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Jørn Utzon – glemte Danmark sin største arkitekt?
    Hør podcast: Jørn Utzon – glemte Danmark sin største arkitekt?

    Henter…

    I dag er der premiere på dokumentarfilmen ’Jørn Utzon – manden & arkitekten’ om den dansker, der bl.a. tegnede Sidney-operaen: En bygning, der regnes med blandt det 20. århundredes mest ikoniske bygningsværker. Men hvordan endte Jørn Utzons hjertebarn, operaen i Sidney, som hans livs tragedie? Og hvorfor frøs danske arkitekter ham siden ud?

Forsiden

Annonce