Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Privat
Foto: Privat

Lone Andrup og Kristian Olesen var kunder hos Goldcar. De oplevede, at bilen fik en tilsyneladende uskyldig motorskade. Kort tid senere sagde Goldcar, at Lone Andrup havde forvoldt en skade på undervognen til 15.000 kr.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Udskældt billejefirma får bøde på 15 millioner kroner

Spanske Goldcar straffes for urimelig handelspraksis, når det gælder forsikring og betaling for brændstof til bilen.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biludlejningsselskabet Goldcar, der især opererer i det sydlige Europa, har netop fået en bøde på to millioner euro (15 millioner kroner).

Det er selskabets afdelinger i Spanien og Italien, der får bøden for urimelig handelspraksis, blandt andet aggressiv markedsføring og mangelfuld information om ekstra forsikringer.

Det fortæller forbrugerorganisationen Forbruger Europa i Danmark, der har haft adskillige sager, hvor kunder hos Goldcar har oplevet præcis disse problemer.

Leder af Forbruger Europas danske afdeling, Lars Arent, er glad for afgørelsen, der kommer fra de italienske konkurrencemyndigheder, der besluttede at se nærmere på Goldcars forretningsmodel.

»Som dansk kunde hos Goldcar har man oplevet at få ekstra gebyrer trukket ned over sig, selv om man troede, at man havde betalt det hele på forhånd. Goldcar har desuden uigennemskuelige betingelser for betaling af brændstof. Vi har fået at vide fra kunder hos Goldcar, at der er blevet trukket beløb, som de ikke forstår«, siger Lars Arent.

Lars Arent håber, at bøden kan få Goldcar til at indføre mere gennemskuelige arbejdsgange på udlejningskontorerne.

»Jeg kan kun tro, at den praksis, Goldcar har, når kunden kommer og henter sin bil, vil blive forbedret. Men det er noget, firmaet skal kommunikere helt ned til den enkelte medarbejder, der står ved skranken med kunderne. Det handler om, hvordan man instruerer sine medarbejdere. I afgørelsen fra de italienske myndigheder nævnes det også, at Goldcar møder kunderne i en situation, hvor de kan være stressede og står i en usikker position, og hvor de er lettere at påvirke«, siger Lars Arent.

Mange danskere i klemme

Politiken har adskillige gange skrevet om danske rejsendes problemer med biludlejning hos Goldcar. For et halvt år siden fortalte en række Goldcar-kunder om ballade, der netop drejede sig ekstra forsikringer.

Blandt andet havde Jeppe Mølbæk Bak fra Beder ved Aarhus bestilt og betalt en udlejningsbil hos det spanske firma til i alt 145 euro (cirka 1.080 kroner) for ni dages leje. Men ved ankomst hos Goldcar i lufthavnen på Mallorca blev han og familien afkrævet 267 euro (cirka 2.000 kroner) for ekstra forsikring og en række andre afgifter, før bilen kunne udleveres.

»Når man står i en lang kø i lufthavnen med en træt familie, der glæder sig til at nå feriedestinationen, er man ikke i den bedste situation til at argumentere med en tyveknægt bag disken på det biludlejningsfirma, som man forventede var troværdigt«, lød det dengang fra Jeppe Mølbæk Bak.

Politiken har også kunne berette om store problemer for danske kunder, der har forsøgt at betale med Visa/Dankort, men som Goldcar ikke godkender som et kreditkort, hvor der kan låses et eventuelt depositum på eller betales for ekstra forsikringer. I enkelte tilfælde har kunder slet ikke fået deres bil og mistet allerede betalte penge.

Det er Goldcar i Italien og Spanien, der har fået bøden på to millioner euro (15 millioner kroner). Det er netop også i de to lande, at danske biludlejere har oplevet problemer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Fordobling i antal af klager

Uden direkte sammenhæng med bødesagen i Italien har EU-kommissionen og forbrugermyndigheder i EU-landene set nærmere på arbejdsgangene hos de fem største udlejningsselskaber i Europa, Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt.

Fra 2010 til 2016 har der været en fordobling i antallet af klager over billeje, også fra de store etablerede selskaber. Disse fem selskaber har ændret og forbedret deres handelspraksis, kontraktvilkår og interne politikker efter dialogen med myndighederne, oplyser Forbruger Europa.

»At billejen blev dyrere end man havde accepteret under bookingen, er også det hyppigste problem for de danskere, der klager over billeje hos os. Derfor har Kommissionen skabt et vigtigt resultat. Vi vil fortsat arbejde for at sikre, at forbrugere i hele EU kan leje en bil og blive behandlet retfærdigt hos alle udlejere«, siger leder af det danske Forbruger Europa kontor, Lars Arent.

Politiken har bedt Goldcar om en kommentar til bøden, men har ikke fået svar inden artiklens deadline.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden