Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Poul Husted
Foto: Poul Husted

Vinmarker og smukke naturstrækninger omkranser Midi-kanalen på strækningen Capestang og Poilhes i Sydfrankrig. De lejede både glider langsomt gennem landskabet. Det er kun tilladt at sejle med otte kilometer i timen, og de små, lejede både kan faktisk ikke sejle hurtigere.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sejl ud og cykl hjem ad kanalen, der forbinder Middelhavet med Atlanterhavet

Den 240 kilometer lange Midi-kanal er med til at forbinde Middelhavet med Atlanterhavet i Frankrig og er et yndet mål for sejlere, vandrere og cyklister.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Langsomt glider Pénichette-båden gennem Midi-kanalens blikstille vand med maksimal hastighed – otte kilometer i timen – som også er hastighedsbegrænsningen.

Skræppende ænder har masser af tid til at komme i sikkerhed for vores lille elektriske båd med plads til fem personer og en læskende vinsmagning.

Vi er gået om bord i landsbyen Capestang i Sydfrankrig og skal sejle til den endnu mindre Poilhes fem kilometer længere sydpå, hvilket vil tage os en times tid. På Midi-kanalen hverken kan eller skal man forhaste sig.

Poul Husted
Foto: Poul Husted

Først har havnemester Matthieu Nice instrueret os i at manøvrere elbåden, men det tager mindre end fem minutter, for det er stort set lige så let som at styre en radiobil i Tivoli.

Den fem kilometer lange sejltur er kun en brøkdel af Midi-kanalen. Den er 240 kilometer lang og løber fra byen Sète på middelhavskysten til Toulouse, hvor den forbindes med Garonne-kanalen, som udgør de 193 kilometer til Castets-en-Dorthe.

Derfra kan man sejle videre ad Garonne-floden til Bordeaux og ud i Atlanterhavet.

Vinsmagning på vandet

Så lang er dagens sejlads altså ikke, og vi bliver heller ikke ramt af myldretid, for vi sejler uden for sæsonen.

Ikke fordi der ikke er mange både, for de ligger tæt ved kajen i Capestang. Der er forskellige bådtyper til sejlads på kanalen og husbåde med eksotiske navne som ’Bolivar’.

Sæsonen løber fra midt i marts til slutningen af oktober. I vinterperioden er det for koldt, og samtidig rengøres kanalen.

Kanalentusiaster kan som os leje en elektrisk båd i forskellige størrelser. Vores fempersoners koster 32 euro (238 kroner) i timen, og så stiger prisen fortløbende alt efter bådstørrelse og tidsrum.

Poul Husted
Foto: Poul Husted

Sandra Burguiere fra Midi-kanalens turistkontor sørger for, at der er drikkevarer om bord.

Hvis man ikke selv har lyst til at sidde bag rattet, kan man booke et kanalkrydstogt eller bo på hotelskib. En husbåd er også en mulighed, hvis man har forelsket sig i et bestemt sted. Motionister kan padle sig frem i kanoer eller kajakker.

Sandra Burguiere fra Midi-kanalens turistkontor fortæller, at kanalen blev bygget for at undgå den lange og farefulde sejlads rundt om Gibraltar, hvor pirater huserede.

»Vin og andet gods blev transporteret frem og tilbage på kanalen indtil 1979. I dag er kanalen overtaget af turister«, siger Burguiere og tilføjer, at der er 450 både til leje, som 50.000 turister årligt har glæde af.

Under platantræernes skygge bugter kanalen sig gennem et landskab med solsikke- og vinmarker.

Vand bliver kun til vin i Bibelen, men vi har heldigvis selv medbragt en righoldig smagsprøve på Languedocs herligheder som en rosé med en lidt røget smag fra Château Viranel og en kraftig rød La Terre de mon Père fra Clos Bagatelle, som virkelig skærper appetitten.

Poul Husted
Foto: Poul Husted

Eftersom vi ikke har en picnickurv med, men kun oliven, lægger vi til i landsbyen Poilhes. At lægge til langs kanalens landsbyer og indtage fast føde eller besøge en vingård er nemlig en af de store oplevelser på kanalfarten.

Madtempel under platantræer

Og en oplevelse er det at besøge restaurant Les Platanes på Place de la Liberté kun 30 meter fra kanalen, som drives af det newzealandske ægtepar Amanda og Dave Slade og er en af tre restauranter i Poilhes.

Landsbyen har 575 indbyggere, og de fleste arbejder i vinindustrien eller i et serviceerhverv.

Solen står højt på himlen selv på en novemberdag, og derfor indtager vi maden udendørs i skyggen af platantræer og udsigt til torvet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Poul Husted
Foto: Poul Husted

En boeuf aux épices douces som forret er lidt som en carpaccio, men har kogt et stykke tid. Hovedretten er boles de picolat med kødboller inspireret af Catalonien og en frugt med citroncreme til dessert er ikke alene velsmagende, men også til en overkommelig pris: 19,50 euro (cirka 145 kroner) for tre retter og 16,50 (cirka 123 kroner) for en toretters middag.

Amanda og Dave Slade er autodidakte kokke og overtog Les Platanes for to år siden. De arbejdede i en helt anden branche, inden de forlod New Zealand for 11 år siden til fordel for Frankrig.

»Vi flyttede hertil, fordi New Zealand er så langt væk fra alting, og vi havde besøgt Frankrig i vores unge år. I New Zealand var Dave tv-producer, mens jeg var publicist inden for film og musik. Da vi kom for 11 år siden, købte vi et slot, som vi har brugt tre år på at renovere, men gerne vil sælge. Nu vil vi drive restaurant, for vi er for unge og fattige til at gå på pension«, ler Amanda Slade.

Midi-kanalen kan ikke alene opleves til vands, men også til fods og på cykel, for der er sti hele vejen langs kanalen.

Poul Husted
Foto: Poul Husted

Saint-Etienne stiftskirken i Capestang kan ses langvejs fra, uanset om man er på cykel eller på vandet.

Da der ikke er megen motion i at styre den lille Pénichette-båd, vælger vi den tohjulede tilbage til Capestang.

»Bonjour monsieur, bonjour madame«, må man stakåndet sige hele tiden, for herude på landet hilser franskmændene høfligt på hinanden, og der er mange, som enten er ude at vandre eller cykler hjem fra arbejde.

Strækningen mellem Poilhes og Capestang er flad og nem at klare, men man skal alligevel være opmærksom hele tiden.

Store trærødder og sten stikker op mange steder på cykelstien, og de kan nemt sende en hen over styret eller ud i kanalen.

Uanset om man sidder i en båd eller bag et cykelstyr, kan man på lang afstand se det 45 meter høje tårn på Saint-Etienne-stiftskirken i Capestang, og kirken er et godt eksempel på endnu en af attraktionerne ved Midi-kanalen: kulturoplevelser.

Kirken er udført i tre forskellige stilarter bygget på forskellige tidspunkter, fortæller guiden Dominique Saillard og tilføjer, at »den i virkeligheden skulle være en katedral, men så slap pengene op. Derfor har vi nu en kirke, som ser ufærdig ud«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Poul Husted
Foto: Poul Husted

Smuk er kirken nu alligevel, og et endnu smukkere syn breder sig for den standhaftige, hvis hun bevæger sig op ad de 162 trin til toppen af kirketårnet. Derfra kan man se katedralen i Narbonne 15 kilometer væk og i det fjerne skimte Pyrenæerne mod vest.

Foran ens fødder breder Capestangs huse sig, som Midi-kanalen snor sig imellem og blot venter på at blive indtaget af bådfolket.

Politiken var inviterer af Tourisme Hérault.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden