Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kilde: PR video

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Verdens største modeljernbane har store udvidelsesplaner de kommende år

Små tog er Tysklands mest populære turistattraktion.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Skal jeg sætte mig på landingsbanen på Knuffingen Flughafen, så du kan tage et godt billede?«.

De omkringstående kigger forbløffet på og spørger:

»Må man det?«.

Ja, det må man godt, når man hedder Gerrit Braun, og lufthavnen er en model på 150 kvadratmeter i Miniatur Wunderland i Hamburg placeret mellem fantasibyen Knuffingen og Schweiz. Gerrit Braun ejer sammen med sin tvillingebror, Frederik, Tysklands mest populære turistattraktion med cirka en million besøgende årligt.

Miniatur Wunderland slog dørene op i august 2001 med et modeljernbaneanlæg på 300 kvadratmeter, som i dag er vokset til 1.490, og – hvis Braun-brødrenes ambitioner går i opfyldelse – når op på 2.300 kvadratmeter i 2028.

Næst efter kønsdriften er jernbanedriften den sværeste at styre, og det gælder også modeljernbaner.

Derfor vil der gå mange år og forsinkelser, inden endemålet er nået, erkender Gerrit Braun.

Fra natklub til modelbane

Det var ikke kæmpestore modelbaner, som 49-årige Gerrit Braun og hans få minutter yngre lillebror, Frederik, legede med i barndomshjemmet i Hamburg.

»Som børn legede vi bare med en modelbane på gulvet. Vi morede os mest med at lade togene støde sammen. Snart fandt vi også ud af, at vi hellere ville bygge anlæg end køre med togene. Som 11-12-årige snakkede vi om, at vi som voksne ville bo i et dobbelthus, så vi i kælderen kunne bygge en dobbeltjernbane fra hus til hus«, fortæller Gerrit Braun.

Karriererne bevægede sig dog i andre retninger. Frederik arbejdede som discjockey, og Gerrit læste datalogi og økonomi, inden de overtog diskoteket Voila i Hamburg.

Det er ikke kun togene, som fascinerer publikum, men også alle de små detaljer som fra springvandene i Rom.
Foto: Miniatur Wunderland

Det er ikke kun togene, som fascinerer publikum, men også alle de små detaljer som fra springvandene i Rom.

Frederik blev snart træt af diskoteksarbejdet og tog ofte på ferie ifølge storebroren.

»På et tidspunkt var Frederik på ferie i Zürich med tre damer og efter at have besøgt et utal af tøjbutikker, insisterede Frederik på at de skulle se en modeljernbane, og det gav ham ideen til et kæmpestort anlæg hjemme i Tyskland«, husker Gerrit Braun.

Frederik ringede flere gange til broderen i løbet af ferien og spurgte igen, da han kom hjem, hvad Gerrit syntes om ideen. Efterhånden modnedes projektet hos brødrene. De var enige om, at det skulle være et anlæg ikke kun for mænd, men også for kvinder og børn.

De opsøgte Hamburger Sparkasse og bad om et lån på to millioner mark hos deres bankrådgiver, Herr Neundorff. I første omgang lo han, men efter at have præsenteret en forretningsplan på to A4-ark fik de pengene.

De fandt lokaler i Speicherstadt i Hamburgs havnekvarter og åbnede 16. august 2001 med 300 kvadratmeter spor og landskaber.

I dag er modelarealet femdoblet og består af ni anlægsafsnit: Østrig, Harzen (Midttyskland), fantasibyen Knuffingen, Hamburg, Amerika, Skandinavien, Schweiz, Knuffingen lufthavn og Italien, som er det sidste skud på stammen og blev indviet i september 2016.

Engang imellem bliver lyset slukket i Miniatur Wunderland, og så kan man f.eks. opleve Rom by night.
Foto: Poul Husted

Engang imellem bliver lyset slukket i Miniatur Wunderland, og så kan man f.eks. opleve Rom by night.

»Planlægningen af Italien begyndte i 2010. Det tog et år blot at vælge regionen. Vores modellører kørte til Italien for at se, fornemme og lugte landet. De kunne selvfølgelig bare have kigget på billeder, men det er ikke det samme som selv at være der. Det tog tre år at opføre Italien, fordi vi ikke kunne købe huse, men skulle bygge alt selv. Østrig for eksempel tog kun otte måneder at færdiggøre«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Drøm om formel 1 i Monaco

Anlæggelsen af en ny sektion er en langvarig proces, men til gengæld kører togene som regel til tiden i Miniatur Wunderland, selv om togdriften i miniformat også har sine problemer.

Over 270 biler kører ligeledes rundt i landskaberne og overholder færdselsreglerne, men et nyt bilprojekt volder Gerrit Braun store problemer.

»Vi drømmer om at konstruere et formel 1-løb i et Monaco-landskab og er i gang med planlægningen. Det kræver selvfølgelig også en tur til Monaco. Problemet er, at det kniber med pladsen til batterier og motorer i de små biler. Vi har kørt med en enkelt bil, men ved ikke, om vi kan få 22 biler til at køre på en længere bane samtidig. I bedste fald kan vi præsentere Monaco i 2018«.

Et andet hold arbejder på at skabe Venedig i miniudgave, som skal placeres lige over for Rom. Ifølge planerne skal Venedig stå færdig allerede i år.

Det italienske landskab er det seneste skud på stammen og blev indviet i september 2016.
Foto: Poul Husted

Det italienske landskab er det seneste skud på stammen og blev indviet i september 2016.

Et fransk landskab er også på tegnebrættet, men bliver nok udskudt, fordi Frederik Braun har fået en fantastisk ide.

»Frederik håber, at vi kan bygge en bro over en af kanalerne i det historiske havneområde til nabobygningen, som vi satser på at erhverve. Broen skal indeholde vores helt egen Eurotunnel på 40 meter. Gæsterne forlader så kontinentet og kommer over til Storbritannien i den anden bygning med typiske engelske landskaber«, forklarer en begejstret Gerrit Braun.

Braun-brødrene er ikke alene iværksættere og bygherrer i miniformat. De var involverede i Hamburgs forsøg på at få de olympiske sommerlege til byen i 2024 og er ved at opføre et hotel, Pierdrei, med 212 værelser i Hafencity.

Det er blot et af mange projekter, som brødrene og deres forretningspartner, Sebastian Drechsler, er involveret i. Hotellet forventes færdigt sidst i 2017 og skal også have en koncert- og teatersal.

Stamgæstens tiende besøg

Miniatur Wunderland er foreløbig Braun-brødrenes helt store tilløbsstykke, og køerne er ofte lange om morgenen, før det forjættede togland åbner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

For tiden glæder Gerrit Braun sig mest over det italienske landskab, fordi det er Minatur Wunderlands seneste nyhed.
Foto: Poul Husted

For tiden glæder Gerrit Braun sig mest over det italienske landskab, fordi det er Minatur Wunderlands seneste nyhed.

Da Politiken stod i kø som nummer to en tidlig morgen, havde 47-årige Torsten Lypowy fra Berlin allerede stået længst fremme et godt stykke tid. Torsten Lypowy er en af de mange stamgæster:

»Jeg har besøgt Miniatur Wunderland ti gange og kommer, hver gang jeg er på arbejde i Hamburg. Jeg er her som regel fire-fem timer, når jeg besøger Wunderland. I dag er jeg her, fordi Italiens-anlægget er færdigt, og det har jeg endnu til gode at se«.

Politiken var inviteret af Hamburg Tourismus.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden