Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Michael Probst/AP
Foto: Michael Probst/AP

Aftentrafikken ruller af sted på motorvej ved Frankfurt. Fra 2019 skal udenlandske bilister betale for at køre her.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra 2019 skal du betale for at køre på motorvej i Tyskland

Tysk vejskat vedtaget efter flere års heftig debat. Tyske bilister kommer ikke til at mærke skatten.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Køreturen ned gennem Tyskland bliver dyrere fra 2019. Til den tid vil Tyskland nemlig være klar med en ny vejskat, der skal betales af både tyske og udenlandske bilister.

En udenlandsk bilist kan slippe med at betale 2,50 euro (19 kroner) i tysk vejskat. Det beløb vil gælde for en bil i den mest gunstige miljøklasse i 10 dage. Det kunne være en bil som VW Up. Den højeste pris for udlændinge, der kører i Tyskland, vil være 50 euro (380 kroner), som gælder for to måneders kørsel i en bil i den dårligste miljøklasse, som f.eks. en ældre dieselbil.

Det tyske forbundsråd, hvor alle delstater er repræsenteret, vedtog vejskatten i fredags. Sagen har været heftigt debatteret siden 2015. Nu er det endt med en løsning, der friholder Tysklands egne bilejere for afgiften. De skal ganske vist i første omgang betale vejskatten, men bilens ejerafgift reduceres med et tilsvarende beløb.

Udlændinge betaler kun på motorveje

Det er ikke Tysklands samlede vejnet, der er omfattet af den nye skat. For udlændinge gælder den kun på motorveje. For de tyske bilister gælder den også på større hovedveje (Bundesstrassen).

Når det skal kontrolleres, om biler har betalt vejskat, vil det foregå elektronisk. Ved betaling af skatten bliver bilens nummerplade registreret, og ved stikprøver kan politiet eller andre myndigheder tjekke, om der er betalt vejskat. Motorcykler og elbiler er undtaget fra vejskatten.

Det vil koste en bøde at køre uden at have betalt vejskat. Bødens størrelse er endnu ikke kendt. Tyskland har i forvejen et system med miljøzoner i en række byer, og hvis man kører her uden den nødvendige godkendelse, er bøden på 80 euro (ca. 600 kroner).

Indtægterne fra vejskatten skal gå til vedligeholdelse af det tyske vejnet.

Kritik fra mange sider

Næppe var vejskatten vedtaget i Forbundsrådet, før der kom heftig kritik fra flere forbundslande, nemlig Brandenburg i øst og Rheinland-Pfalz i vest. De har store interesse i grænsehandel med nabolandene, og de frygter tab på grund af den nye vejskat – også i forhold til den generelle turisme.

Østrig vil klage over den tyske vejskat, der også vil ramme østrigske bilister:

»Jeg anser denne vejskat for at være diskriminerende og ikke i overensstemmelse med EU-retten«, siger den østrigske trafikminister Jörg Leichtfried, (SPÖ).

Bilistorganisationen FDM bryder sig ikke om den tyske vejskat:

»Udenlandske bilister (i Tyskland, red.) betaler allerede i dag langt mere i brændstofafgifter, end hvad deres slid på den tyske Autobahn koster«, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, til fdm.dk.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden