Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

En gruppe cyklister gør klar til første sejlads med 'Elephanten' over Øresund
Foto: Jens Dresling

En gruppe cyklister gør klar til første sejlads med 'Elephanten' over Øresund

Rejser

Færge til Sverige genopstår – kun for cykler og gående

Cyklister får nu en ny mulighed for at komme over Øresund. Ny cykelfærge sejler i sommermånederne.

Rejser

Siden 1999 var der været stilstand for færgedriften mellem Dragør og Limhamn på den svenske side af Øresund. Den daværende færgerute lukkede otte måneder før indvielsen af Øresundsbroen.

Nu sejler der igen en færge. Den hedder ’Elephanten’ og er et mere beskedent fartøj end det, der sejlede på ruten indtil 1999. Dengang kunne både biler og lastvogne blive fragtet over Øresund.

Nu er færgen især tænkt til cyklister, men man kan også komme med som gående passager. Prisen er den samme: 149 kroner hver vej. Der er samme pris på alle afgange, for rutens indehaver, Rikke V. Stoltz, har valgt et system, der er så let at administrere som muligt.

Hun har en baggrund i shippingbranchen og har arbejdet med vindmølleskibe, så hun har erfaring med at give sig i kast med maritime projekter som cykelfærgen, der havde premiere torsdag i denne uge. Dragørs kommunalbestyrelse støtter projektet i forhold til havnegebyrer. Limhamn har gjort det samme, men ellers er det Rikke V. Stoltz selv, der bærer risikoen ved projektet.

»Da Øresundsbroen blev projekteret, var der ikke politisk flertal for, at det skulle være muligt at cykle over den. Det er der mange, der er lidt kede af i dag. Nu er der mere fokus på cykelturisme, end der var i 1999«, siger Rikke V. Stoltz.

Tjeneste på Christiansø

Skibet er bygget i 1940, og det har været tjenestefartøj for Forsvarsministeriet på Christiansø.

»Der er pladser til alle 36 passagerer på bænke på det udendørs dæk. Indendørs har vi 24 siddepladser. Der kan sættes læsejl op på dækket, hvis det er dårligt vejr«.

Hvem er målgruppen til sejladserne?

»Det er både danskere og svenskere. Der er nok flest danskere, der vil tage cyklen med. Min oplevelse indtil nu er, at svenskerne er meget interesserede i at kunne nyde mad og drikke om bord. Der er måske ikke så mange af svenskerne, der vil tage en cykel med«, siger Rikke V. Stoltz.

Hun håber også at få udenlandske turister med på en sejltur – måske krydstogtsgæster, der kan tage en tur med cykelfærgen, inden de skal flyve videre fra lufthavnen. Rikke Stolz har allerede mærket interessen fra udlandet. Det store rejsemedie Lonely Planet skrev om færgen allerede i marts i år, og på det tidspunkt var alle tilladelser slet ikke i hus. Lonely Planet ser cykelfærgen som en brik i det net, der gør det muligt at cykle hele vejen gennem Europa.

Sejlturen over Øresund tager en time.
Foto: Jens Dresling

Sejlturen over Øresund tager en time.

»Vi har valgt at kalde det et tidsbegrænset historisk demonstrationsprojekt, og vi sejler fra 1. juni til 31. august«, siger Rikke V. Stoltz.

Hun håber nu, at så mange som muligt vil få oplevelsen om bord på cykelfærgen:

»Det er en mindre kutter, vi sejler med, men når man tæller det hele sammen for de tre måneder, så er det næsen 20.000 billetter, jeg skal have solgt«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce