Udlejningsbiler står i lange rækker og venter på kunderne. Organsationen Forbruger Europa mener, at store selskaber som Hertz, Avis, Sixt m.fl. behandler kunderne bedst.
Foto: Allan Graubæk

Udlejningsbiler står i lange rækker og venter på kunderne. Organsationen Forbruger Europa mener, at store selskaber som Hertz, Avis, Sixt m.fl. behandler kunderne bedst.

Rejser

Flere og flere får problemer med billeje - mest i Sydeuropa

Ved leje af feriebilen oplever danskere, at deres Visa/Dankort ikke er gyldigt betalingsmiddel. De bliver også ofte prakket ekstra forsikringer på.

Rejser

Ferieturen i lejet bil i Sydeuropa kan hurtigt blive meget dyrere end planlagt, allerede inden den er kommet i gang. Selv om lejebilen forekommer at være bestilt og betalt hjemmefra, kan der dukke nye regninger op, når man står ved skranken i den fremmede lufthavn og vil afhente sin udlejningsbil.

Forbrugerorganisationen Forbruger Europa i Norden har registeret en stigning på 40 procent i antallet af klager over billeje. I 2016 kontaktede 367 forbrugere de nordiske Forbruger Europa-kontorer i Danmark, Finland, Norge og Sverige på grund af problemer med udlejningsbiler. I 2015 var antallet af kontakter 293 og 2014 var det 263.

Et hyppigt problem er ifølge Forbruger Europa, at udlejningsfirmaerne ikke accepterer et Visa/Dankort som gyldigt betalingskort.

»Vi ser især problemerne i forbindelse med, at folk holder ferie i Sydeuropa. Det er der, bøvlet opstår. Desværre er det de samme problematikker som tidligere, vi ser: Selv om man synes, at man har foretaget det nødvendige hjemmefra, så møder man alligevel op ved den skranke, hvor bilen udleveres og får at vide, at man skal betale yderligere for at få bilen«, siger Lars Arent, leder af organisationen Forbruger Europa.

Et hyppigt set problem er, at en dansk turist ikke kan bruge sit Visa/Dankort som garanti for betaling af billejen.

»Så bliver man bedt om at tilkøbe en forsikring, der typisk koster omkring 100 euro (ca. 750 kroner). Man har måske lejet bil præcis det samme sted to-tre gange før, og alt er gået godt. Men fjerde gang møder de måske en medarbejder, der har en anden holdning til Visa/Dankort som gyldigt betalingsmiddel. I de konkrete situationer, der er meldt til os, kunne kunden ikke have gjort andet end at betale«, siger Lars Arent.

»Vi har erkendt, at det bedste råd er, at man altid medbringer to betalingskort, hvoraf det ene skal være et rent kreditkort, for så er man garderet«, siger Lars Arent.

I Danmark fungerer Visa/Dankort som debitkort med et loft over udbetaligen. I udlandet fungerer det som kreditkort, og det skulle garantere biludlejningsselskaberne, at de under alle omstændigheder får deres penge hjem. Men det er der altså flere udlejningsselskaber, der ikke vil anerkende.

Krav om ekstra forsikring

Forbruger Europa får også i stigende grad klager over, at udlejningsselskaberne pålægger kunden at tegne ekstra forsikringer til dækning af skader på bilen. Politiken har tidligere beskrevet, at kunder fik at vide, at det ville tage meget lang tid at kontrollere bilen for skader, når den blev afleveret, hvis man ikke tegnede den ekstra forsikring. Og så kunne man være i fare for ikke at nå sit fly hjem efter ferien.

Forbruger Europa hører også om tilfælde, hvor skader på bilen først registreres, når kunden har afleveret bilen og er rejst hjem igen.

Kunden kan være mest sikker på at få en fornuftig behandling, hvis man holder sig til de fem store udlejningsselskaber i Europa: Avis-Budget, Hertz, Sixt, Enterprise og Europcar, siger Lars Arent.

I 2015 blev disse fem selskaber pålagt af EU-Kommissionen at få ryddet op i uoverskuelige kontrakter og regler, som ofte præsenteres for kunden på andre sprog end engelsk. Lars Arent siger, at disse fem selskaber er godt i gang med at forbedre forholdene i de filialer, de selv bestyrer. Næste fase bliver at få styr på alle franchise-afdelinger, der arbejder mere eller mindre som selvstændige firmaer, selv om der står Avis, Hertz m.m. på facaden.

»En fordel ved de store selskaber er, at de ofte vil have et kontor i Danmark. Så kan det være lettere komme igennem med en klage, end hvis man havde valgt et lille og lokalt spansk eller italiensk selskab«, siger Lars Arent.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce