Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Gaaab. Har du også skullet stå op med hønsene for at nå dit fly? Der er flere forklaringer på, hvorfor charterselskaberne tit sender gæsterne af sted tidligt om morgenen.
Foto: Finn Frandsen

Gaaab. Har du også skullet stå op med hønsene for at nå dit fly? Der er flere forklaringer på, hvorfor charterselskaberne tit sender gæsterne af sted tidligt om morgenen.

Derfor skal du så tidligt op, når du skal på charterrejse

Har du også undret dig over, hvorfor charterflyet Sydpå ofte letter kl. 6 om morgenen?

Rejser

Vækkeuret ringer kl. 03, og groggy vælter man ud af sengen for at tage til lufthavnen. Man har et fly, man skal nå til destination Sydpå.

De fleste har prøvet at skulle i lufthavnen tidligt om morgenen for at rejse på charterrejse. Men hvorfor afgår charterflyene ofte så tidligt?

Det er der flere grunde til, men en af dem er praktik. Det fortæller Glenn Bisgaard, kommunikationschef i Apollo.

»Et charterfly til Middelhavsområdet skal helst nå at dække to destinationer på en dag. Derfor flyver det som regel tidligt ud, mellem kl. 5.30 og 7.30, og så kommer det hjem igen over middag, så det kan nå en eftermiddagsflyvning og returnere om aftenen«.

Charterselskaberne har ikke alt at skulle have sagt i forhold til, hvornår de vil sende deres gæster af sted. Det er en forhandling mellem lufthavnene og de flyselskaber, som charterselskaberne benytter, om hvem der får lov til at flyve på bestemte tidspunkter, siger Nikolai Johnsen, pressechef hos et andet stort charterselskab, TUI, der kalder det for »et stort puslespil«.

»Vi forsøger at få de bedste afgangstidspunkter. De fleste rejsende foretrækker at rejse i morgentimerne, men ikke for tidligt. Men alle kan jo ikke rejse på samme tidspunkt«.

Flyselskaberne kan ikke selv bestemme tidspunkter

Ofte er de tidspunkter, som flyselskaberne får lov til at lette og lande på - 'slots' som de hedder, historisk bestemte, og det enkelte flyselskab kan altså ikke bestemme, at det godt kunne tænke sig at lande i Kretas Lufthavn kl. 12 hver lørdag.

Der findes to slot-konferencer om året, hvor internationale luftfartsselskaber kan forhandle om deres slots. For eksempel solgte SAS for nylig slots i London for et tre cifret million-beløb. Men oftest er det sådan, at har du først et slot, beholder du den«, lyder det fra Apollos Glenn Bisgaard.

SAS, som han henviser til, har flere gange i år solgt slots i London, for eksempel gennemførte luftfartsselskabet for nylig et salg af to slot-par (Et slot-par er en afgang og ankomst i en given lufthavn) til et andet luftfartsselskab, som ifølge branchesitet Check-in.dk indbragte SAS 515 millioner kroner.

At man skal op sammen med hønsene for at komme på ferie har dog én fordel, mener Glenn Bisgaard:

»Biltrafikken i København meget tidligt om morgenen skal man ikke være bekymret for«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden