0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Uden Asien-ruter havde Nordens tredjestørste flyselskab næppe eksisteret

Flyselskabet Finnair har stor succes med at åbne ruter til og fra det voksende asiatiske marked.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
A. Doumenjou
Foto: A. Doumenjou

Det er især indkøb af Airbus A350 XWB, der har fået Finnairs Asien-strategi på skinner.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Det er slet ikke sikkert, at vi havde eksisteret, hvis ikke vi havde haft vores ruter til Asien«, griner Finnairs administrerende direktør, Pekka Vauramo, i telefonen fra det finske flyselskabs hovedkontor i Vantaa-lufthavnen i Helsinki.

Og han kan roligt grine.

For det går godt for flyselskabet i det finske. De seneste ti år har Finnair satset benhårdt på at være det bedste og hurtigste selskab til at sende europæiske flypassagerer til Asiens storbyer og flyve asiater den modsatte vej. I 2009 havde Finnair 10 destinationer i Asien. Når selskabet til maj næste år åbner en ny direkte rute til Nanjing i Kina, er tallet oppe på 19.

»Oprindelig var det målet, at vi skulle fordoble antallet i 2020, men vores vækst har været så god, at det er gået hurtigere end forventet«, forklarer Pekka Vauramo.

I vintersæsonen 2017-2018 gennemfører Finnair den største langdistanceekspansion i selskabets historie med 64 langdistanceafgange om ugen, hvoraf mere end 50 er til Asien alene. Samtidig leverer Finnair flotte tal på netop Asien-ruterne. I sommer var der passagerfremgang på 20 procent på selskabets mange ruter til Asien, mens kvartalet fra 1. juli til 30. september var det bedste siden Finnairs fødsel i 1923.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter