Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Air France-medarbjedere har samlet sig udenfor flyselskabets hovedkvarter i Tremblay-en-France  under en demonstration.
Foto: Christophe Ena/AP

Air France-medarbjedere har samlet sig udenfor flyselskabets hovedkvarter i Tremblay-en-France under en demonstration.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fransk minister: Air France er i fare for at forsvinde

Mandag bliver Air France igen ramt af strejker. Selskabets overlevelse hænger i en tynd tråd, mener minister.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det strejkeplagede luftfartsselskab Air France risikerer at gå til grunde, hvis det ikke bliver mere konkurrencedygtigt.

Det siger Frankrigs økonomiminister, Bruno Le Maire, ifølge BBC.

Og selv om den franske stat ejer 14,3 procent af moderselskabet Air France-KLM, så har regeringen ikke tænkt sig at træde til som økonomisk redningsmand, understreger ministeren.

»Air Frances overlevelse hænger i en tynd tråd. Air France vil forsvinde, hvis det ikke gør den nødvendige indsats for at være konkurrencedygtig«, siger Bruno Le Maire.

Advarslen kommer, før de ansatte mandag indleder en ny runde af arbejdsnedlæggelser som følge af en lønstrid med ledelsen.

Fredag opsagde Jean-Marc Janaillac sin stilling som administrerende direktør for Air France-KLM, efter at de ansatte i Air France havde nedstemt et nyt lønforslag.

Air France, der er et af Europas største luftfartsselskaber, har i en længere periode været ramt af strejker, som har kostet dyrt.

Kræver markante lønstigninger

De ansatte strejkede i april i 13 dage, hvilket førte til mange aflysninger og et økonomisk tab for Air France-KLM på 300 millioner euro - 2,2 milliarder kroner.

Medarbejderne kræver markante lønstigninger efter seks år med fastlåste lønninger.

For 2018 lyder kravet på en stigning på 5,1 procent.

Selskabet havde fremlagt et forslag til en lønpakke, der ville give en lønstigning på syv procent over fire år.

Men det blev afvist af et flertal af de ansatte i en afstemning, og tilbuddet er taget af bordet igen.

I første kvartal havde Air France-KLM et underskud på 269 millioner euro.

Mens andre af de store traditionelle selskaber som British Airways og Lufthansa har tilpasset sig konkurrence fra lavprisselskaber ved at skære i udgifterne, så kritiserer mange finansanalytikere Air France-KLM for at lade stå til og gøre for lidt for at rette op på økonomien.

Air France blev i 2004 fusioneret med det hollandske KLM. De to selskaber flyver fortsat under eget navn.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden