Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Luftfartsindustrien frygter, at en hård Brexit vil ramme flytrafikken i Europa.
Foto: Joachim Adrian

Luftfartsindustrien frygter, at en hård Brexit vil ramme flytrafikken i Europa.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hård Brexit kan give flyforsinkelser og aflysninger

Den internationale luftfartsorganisation IATA frygter for den europæiske lufttrafik uden en Brrexit-aftale

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Formanden for den internationale luftfartsorganisation, IATA (International Air Transport Association), Alexandre de Juniac, advarer om, at det kan betyde aflysninger og forsinkelser, hvis Storbritannien forlader EU uden en Brexit-aftale.

Selv om der er aftalt en nødplan mellem EU og Storbritannien angående flytrafikken, hvis det britiske parlament ikke vedtager en aftale om Storbritanniens udtrædelse af EU, frygter Alexandre de Juniac, at der kan blive tale om forstyrrelse i flytrafikken.

»Jeg er ikke bekymret for et større sammenbrud, men jeg er bekymret for, at der kan komme forstyrrelse i de kommende uger, fordi planen ikke er blevet justeret tilstrækkeligt«, sagde de Juniac på et møde i Dubai ifølge rejsehjemmesiden Travel Trade Outbound Scandinavia.

Nødplanen afværger de værste konsekvenser ved at lade britiske fly fortsætte med at flyve over EU i et år i tilfælde af en hård Brexit, og de vil have tilladelse til at lande for at tanke brændstof. Fly fra EU skal have samme muligheder for at lande og tanke i Storbritannien.

Alexandre de Juniac har hilst foranstaltningerne velkommen, men siger, at den reflekterer luftfartsindustrien i 2018 og ikke tager højde for, at passagertrafikken i Europa anslås at stige med 5,5 procent i år.

Det kan betyde, at ruter lægges om, at der skal være flere ruter, og det kan resultere i gener for de rejsende, hvis tingene ikke er på plads, inden Storbritannien forlader EU 29. marts ifølge Alexandre de Juniac.

IATA repræsenterer 290 flyselskaber og peger på, at Storbritannien har den største flyindustri i Europa, og at omkring 80 procent af den nordatlantiske flytrafik passerer gennem britiske og irsk luftrum.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden