0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Enviromantic/istockphoto.com
Foto: Enviromantic/istockphoto.com

Der koster kassen at blive behandlet på hospital eller lægeklinik i Thailand.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne bliver overbehandlet i Thailand: »Bare man kommer ind med en bøjet lilletå, får man en MR-skanning«

Alarmcentraler opfordrer danskere, der bliver syge på rejsen i Thailand, til altid at ringe hjem først. Ellers kan konsekvensen være usund og dyr overbehandling.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der er både klingende mønt i sigte og champagne på køl, når en dansker dukker op på et hospital i Thailand.

Både SOS International og Falck Global Assistance herhjemme oplever nemlig, at hospitaler og lægeklinikker i Thailand skruer på priserne, når de ser, at en patient er en betalende turist, der formentlig har et forsikringsselskab i ryggen.

»Vi oplever, at vores kunder får langt flere behandlinger og undersøgelser end nødvendigt. Det ser vi blandt andet, når en patient med en brækket ankel også får hovedet skannet«, siger Karin Tranberg, der er divisionschef i SOS International.

Antallet af danske rejsende i Thailand er steget støt de seneste 15 år. Mens 93.000 rejste til landet i 2004, var tallet i 2017 steget til 162.000. Rigtig mange rejser i højsæsonen fra december til marts. Det er også i den periode, at langt de fleste af SOS Internationals 10.000 årlige sager fra Thailand indløber.

SOS International oplever, at der i 10-15 procent af deres sager bliver overbehandlet i betydelig grad, mens der i 25-30 procent af sagerne sker overbehandling i mindre omfang.

Usundt og dyrt

Hos Falck Global Assistance fortæller landechef Jørgen Pedersen om lignende scenarier og vurderer, at hver gang Falck Global Assistance får en regning fra et thailandsk hospital, forhandler man sig frem til kun at betale 80 procent af prisen.

»Bare man kommer ind med en bøjet lilletå, får man en MR-skanning«, forklarer Jørgen Pedersen og beskriver de thailandske hospitaler, hvor standarden i øvrigt er høj, således:

»At drive et hospital er groft sagt som at drive et hotel. Der skal belægges nogle senge og bruges noget udstyr. Det er en forretning«.

Overmedicinering og unødvendige behandlinger er problematisk af flere årsager. Det kan være decideret usundt og forbundet med helbredsrisiko for patienten, og merpriserne kan i sidste ende betyde, at forsikringsselskabernes kunder herhjemme kommer til at betale mere for deres forsikringer.

»Hvis vi bare betaler hele regningen på et thailandsk hospital, er det i sidste ende kunderne, der betaler, fordi præmierne på forsikringer stiger«, siger Karin Tranberg.

Hun har også oplevet, at hospitaler tilbageholder patienter ved at fratage dem deres pas, indtil SOS International har betalt for behandlingen.

»Og det er jo simpelthen svindel«, siger Karin Tranberg.

Husk at ringe først

Når både SOS International og Falck Global Assistance oplever overbehandling og overmedicinering, er det, fordi danskere, der bliver syge eller kommer til skade på ferien, ikke altid husker at ringe til alarmcentralen først. Og det er uheldigt, fordi det er alarmcentralen, der altid sender patienten videre til det hospital, som alarmcentralen samarbejder med, og hvor man ved, at behandlingen foregår korrekt og i overensstemmelse med de aftaler, der er indgået, og hvor priserne er afstemt på forhånd.

»Hvis ikke man ringer til os først, ender det som regel med, at det er hotelreceptionen eller taxaen, der kører dig derhen, hvor de har en kommissionsaftale. Og så kan vi ikke styre behandlingen eller prisen«, siger Karin Tranberg.

Både Karin Tranberg og Jørgen Pedersen understreger, at er der tale om en akut og alvorlig situation, skal man altid bare prioritere at komme på hospitalet hurtigst muligt. For patientens tarv og sikkerhed har altid førsteprioritet.

Jørgen Pedersen mener, at danskerne som sådan gør, hvad de kan, i en presset sygdomssituation, men han benytter gerne muligheden for at huske dem på, at de skal ringe til deres alarmcentral.

Annonce

»Det sikrer det bedste hospital, som vi har godkendt og har en aftale med. Og vi bliver jo alligevel koblet på sagen først som sidst.

Nye regler på vej

Hos det thailandske turistbureau for Norden og Baltikum svarer direktør Eurblarp Sriphiromya ikke på spørgsmålet om, hvorvidt problemerne med overmedicinering, overbehandling og overpriser er noget, man genkender.

Til gengæld anbefaler Eurblarp Sriphiromya, ligesom SOS International og Falck Global Assistance, at danske rejsende er i kontakt med deres forsikringsselskaber eller alarmcentraler, hvis uheldet er ude.

Desuden forklarer Eurblarp Sriphiromya, at der kommer nye regler fra april i år, der betyder, at der skal være større gennemsigtighed i priserne.

»Alle hospitaler skal fremvise information om priserne på deres behandling på deres hjemmesider, så patienter og turister nemmere kan finde information om, hvad det koster at blive tilset«, lyder det.

Læs mere:

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne

    Henter…