Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Det etiopiske fly styrtede direkte i jorden syd for Addis Ababa. Flyet blev splintret i småstykker. Ingen af de 157 passagerer og  besætningen om bord overlevede.
Foto: Tiksa Negeri/Ritzau Scanpix

Det etiopiske fly styrtede direkte i jorden syd for Addis Ababa. Flyet blev splintret i småstykker. Ingen af de 157 passagerer og besætningen om bord overlevede.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fransk enke sagsøger Boeing for 276 millioner dollar

Boeing sagsøges af en fransk kvinde for ikke at informere piloter ordentligt om risiko ved særlig software.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En fransk kvinde, hvis mand i marts døde i et flystyrt med et Boeing 737 MAX-fly, har sagsøgt den store flyproducent for 276 millioner dollar - svarende til omkring 1,85 milliarder kroner.

Det oplyser kvindens advokat tirsdag.

I alt 157 mennesker mistede livet i styrtet med et fly fra Ethiopian Airlines i Ethiopien den 10. marts.

Styrtet skete, under et halvt år efter at et andet Boeing 737 MAX-fly fra Lion Air forulykkede. Det var i slutningen af oktober sidste år i Indonesien, og dengang omkom i alt 189 personer.

Den franske enke Nadege Dubois-Seex, hvis mand, Jonathan Seex, døde i det etiopiske flystyrt, sagsøgte Boeing mandag.

Ifølge kvindens sagsanlæg forsømte Boeing at informere sine piloter ordentligt om risikoen ved en særlig software i Boeing 737 MAX-flyene.

Andre familier har også tidligere lagt sag an mod Boeing.

Erkender fejl i software

Flyproducenten erkendte for få dage siden for første gang, at der har været fejl i software, der har forbindelse til 737 MAX-fly.

Ifølge Boeing har den software, som piloterne bruger til at træne manøvreringen af 737 MAX-fly, ikke formået at simulere de flyveforhold, som minder om dem ved de to styrt.

Nye ændringer vil dog 'forbedre simulationen', lyder det fra Boeing.

Det er en ændring i 737 MAX-flyenes advarselssystem, som menes at være årsag til de to ulykker.

Advarselssystemet var designet til at advare piloter, hvis en af flyets sensorer leverede mangelfulde eller fejlagtige data til cockpittet om flyets hældning.

Men Boeing oplyste i begyndelsen af maj, at man måneder inden flyets debut i 2017 vidste, at advarselssystemet kun virkede, hvis man installerede en indtil nu valgfri funktion.

Boeing understregede dog i udtalelsen, at ændringen ikke havde udgjort en selvstændig sikkerhedsrisiko.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

Forsiden