0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Her kommer vandrere i Schwarzwald kun på lynvisit: Grønne Freiburg er et besøg værd i sig selv

De fleste gæster i Freiburg kommer til byen efter en vandretur i den nærliggende naturpark Schwarzwald. Men den klimavenlige by er et besøg værd i sig selv. Her er bilfrit centrum med brolagte gader, vandkanaler og små byrum med cafeer. Næsten overalt er der sporvogne, som blandt andet kører ud til byens nye bæredygtige kvarterer med mulighed for grøn overnatning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Karin Møller-Olsen
Foto: Karin Møller-Olsen

Freiburg ligger i Tysklands sydvestlige hjørne tæt på Frankrig og Schweiz og lige opad Schwartzwald, der er et yndet område for vandreture.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vi står ved et kryds i hjertet af Freiburg og tæller sporvogne. Grønne, røde, hvide, gule og sorte. Flere ad gangen og i konstant bevægelse ind og ud af centrum, når de da ikke lige standser for at spytte passagerer ud, suge nye ind, og holde tilbage for dem, der bare skal over den brolagte gade – med eller uden cykel. Her er sporvognen nemlig eneste transportmiddel, der ikke er drevet af en rugbrødsmotor. Og det er ikke, fordi vi er dumpet ned i et frilandsmuseum.

De bilfri gader i Freiburgs gamle bydel, Altstadt, er et resultat af moderne trafik- og byplanlægning. Grundtanken er bæredygtighed, og centrum, og de ydre bydele er forbundet med cykelstier og miljøvenlige sporvogne. Det har nedbragt antallet af privatbiler, og Freiburg blev i 2012 udråbt til Tysklands mest bæredygtige by. Til de biler, der trods alt er her, er der udviklet parkerings- og delebilssystemer for at undgå biler, der cruiser rundt efter p-pladser i nærheden af centrum og beboelsesområder.

Ret hurtigt opgiver vi at holde tal på sporvognene og går i stedet på opdagelse i de små byrum, hvor roen hersker mellem kastanjer, rislende vandløb og gamle huse kalket i røde og gule nuancer. Nogle er fra 1600- og 1700-tallet, mens de fleste er genopbygget efter Anden Verdenskrig, hvor bombningerne gik hårdt ud over Freiburgs gamle bymidte.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce