Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Morten Langkilde
Foto: Morten Langkilde
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tirpitz stormer frem på listen over Danmarks mest besøgte attraktioner

Turistorganisationen VisitDenmark har netop offentliggjort sin liste med de 30 mest populære destinationer.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tivoli er igen, igen nummer et på listen over de mest populære attraktioner på turistorganisationens VisitDenmarks årlige hitliste, men højdespringerne er Tirpitz i Blåvand med en fremgang i antal besøgende fra 2017 til 2018 på 42 procent. Museet på Koldinghus har haft en vækst på 28 procent, mens besøgstallet på Knuthenborg Safaripark på Lolland er steget med 26 procent.

34,8 millioner danske og udenlandske turister gik gennem tælleapparaterne sidste år hos Danmarks 300 største attraktioner. De 10 mest besøgte destinationer stod med 14,5 millioner gæster for over en tredjedel af de besøgende. Top 10 attraktionerne havde i 2018 en fremgang på 449.000 i forhold til året før, hvilket svarer til 3,2 procent.

Brian Karmark
Foto: Brian Karmark

Med 4,8 millioner besøgende og en fremgang på 10,9 procent er Tivoli igen urørlig på førstepladsen og har dobbelt så mange gæster som nummer to på listen, Dyrehavsbakken. Eneste nyhed på Top 10 listen er Tivoli Friheden i Aarhus, som har presset en anden aarhusiansk attraktion, kunstmuseet Aros, ud af listen.

Janne Grønkjær Henriksen, marketingdirektør i VisitDenmark, skriver i en pressemeddelelse, at »fælles for de store attraktioner i Top 10 er, at de ved, at der skal investeres i nyheder for at være et attraktivt valg for både danskere og udenlandske turister, og de har ressourcerne til det. Det er helt afgørende for succes, at man som attraktion forstår at udvikle og innovere sit produkt og at målrette det til sit publikum, for konkurrencen om forbrugernes tid og penge er skarp, og der kommer hele tiden nye konkurrenter til«.

Champagneeffekt i Tirpitz

Tirpitz er med en fremgang på 42 procent flere besøgende i 2018 i forhold til 2017 en af de helt store himmelstormere på Top 300 listen. 253.530 besøgte Tirpitz, som er tegnet af Bjarke Ingels tegnestue BIG. Museet ligger skjult i sandet bag en gammel kanonbunker fra Anden Verdenskrig. En underjordisk korridor forbinder den nye attraktion med den gamle bunker. Under overfladen findes fire store udstillingsgallerier samt café og butik.

I VisitDenmarks rapport noterer man, at Tirpitz var en nyhed i sig selv, da den åbnede i sommeren 2017. Fremgangen på hele 42 procent i 2018 skyldes, at man kun havde et halvt år åbent året før. Desuden fik Tirpitz masser af omtale både i danske og udenlandske medier ikke mindst på grund af Bjarke Ingels spektakulære arkitektur.

Morten Langkilde
Foto: Morten Langkilde

Helle Ølgaard, leder af Tirpitz, fortæller da også, at besøgstallet i første halvår af 2019 ligger cirka 20 procent under tallet sidste år, men det er ikke overraskende:

»Når man åbner et nyt sted, er der en champagneeffekt. Vi havde regnet med, at der årligt ville komme 100.000 gæster, når vi åbnede Tirpitz, men på vores et års fødselsdag 29. juni 2018 rundede vi gæst nummer 300.000. Vi er kommet tre gange så godt fra start, som vi havde regnet med«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Selv om vi ligger 20 procent under i forhold til sidste år, ligger vi markant over det, vi regnede med. Når man åbner, har man nyhedens interesse, og vi havde en stor mediedækning. Vi når helt sikkert de budgetterede 100.000 gæster, når året er omme, og vi vil være tæt på 200.000 i 2019«, siger Helle Ølgaard og understreger, at det positive ved udviklingen er, at der ikke længere er så lang en kø i sommerperioden.

Verdens største dino

De to andre højdespringere på attraktionslisten nyder godt af, de har præsenteret nyheder i 2018.

Museet på Koldinghus ligger på 41. pladsen med 172.072 gæster, hvilket er en fremgang på 28 procent i forhold til året før. Museet i sig selv er ikke nogen nyhed, men med nye udstillinger, en klar strategi, stærke koncepter og en målrettet markedsføring har man formået at øge antallet af besøgende.

Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

I de seneste tre år har museet haft tre populære særudstillinger med genstande udlånt af kongehuset. Det har været med til at styrke Koldinghus’ kernefortælling som et gammelt kongeslot.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Knuthenborg Safaripark kunne præsentere Dinosaurparken som nyhed sidste år, og det var med til at sikre en fremgang på 26,3 procent og en placering som nummer 27 på listen med 326.046 gæster i alle aldre. Flyveøgler og verdens største dino, en patagotitan mayorum 47 meter lang, som er det største dyr, der nogensinde har gået på landjorden, har virket som en magnet på både store og små.

I bunden af Top 300 listen finder vi Blicheregnens Museum i Thorning i Midtjylland med 3.843 besøgende i 2018, hvilket er en tilbagegang på 40,3 procent i forhold til året før.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Lars Krabbe

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen
    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om den ukendte Kim Larsen.

  • Marie Hald/moment Agency

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp
    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om tykke kvinders frihedskamp.

  • Maud Lervik

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Nattesøvn er det nye statussymbol
    Fik du hørt: Nattesøvn er det nye statussymbol

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om vores nattesøvn.

Forsiden