0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tag på cykelferie langs 190 km vandvej i Sverige: Langs Göta kanal rejser du gennem den svenske folkesjæl

Når du rejser til fods eller på cykel og med båd på Göta kanal i Sverige har du naturen under fødderne og kulturhistorien om bagbord. Du kan selv tilrettelægge din tur eller vælge en færdigpakket oplevelse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Judith Betak
Foto: Judith Betak

Det er populært at cykle eller vandre på de smukke stier langs Göta-kanalen – både som en lille udflugt og som ferieform.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Stien er fin og plan og følger kanalen. Den blev i sin tid brugt af pramdragerne. I dag er det turister, der drager frem og tilbage på stien langs dette svenske mesterværk anlagt med dynamit og tusindvis af soldaters arbejdskraft.

Göta Kanal er en del af den 614 kilometer lange vandvej mellem Göteborg i vest og Mem nær Söderköbing i øst, hvorfra der er åbent vand til Stockholm. Som dansker er det sjovt at tænke på, at ’vi’ har en vigtig rolle i den 190 kilometer lange kanals historie. Det var nemlig den danske øresundstold, der var anstødssten til, at kanalen blev anlagt.

Allerede i 1500-tallet talte man i Sverige om mulighederne for at slippe for den ekstra afgift som svenske handels- og krigsskibe skulle betale til den danske konge, når de sejlede gennem Øresund. Men det var først i 1809, da greve og politiker Baltzar von Platen sammen med den skotske kanalbygger Thomas Telford præsenterede en udførlig plan for en vandvej gennem Sverige, at ideen blev til noget. Rigsdagen vedtog projektet, og året efter gik man i gang.

Vandvejen fra Göteborg til Sveriges største sø, Vänern, fandtes allerede: Den 82 kilometer lange Trollhätte kanal, som stort set hele vejen er den naturlige Göta elv. Kun den sidste halve snes kilometer er gravet. Kanalens første sluse blev bygget i 1607, og i 1800 var der sluser hele vejen til Vänern.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere