0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Andreas Haubjerg
Foto: Andreas Haubjerg

Et Norwegian fly letter fra Københavns Lufthavn, Kastrup. Nu vil selskabet gerne have svar på, om der er styr på sikkerheden på start- og landingsbaner.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flyselskab: For os er sikkerheden alfa-omega. Vi forventer samme tilgang hos de lufthavne, vi flyver til

Københavns Lufthavn skal forklare sig, efter at et rapportudkast afslører en sikkerhedsbrist på landingsbanerne.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De flyselskaber, der ofte lander i og letter fra Københavns Lufthavn (CPH), har brug for en forklaring.

Efter at Politiken torsdag kunne afsløre, at lufthavnen ifølge et notat har ignoreret sikkerhedsbrud, der burde have standset flytrafikken, er blandt andet flyselskabet Norwegian gået i dialog med lufthavnen.

»I anledning af den her historie har vi kontaktet lufthavnen for at få deres forklaring. Vi vil gerne høre deres side af sagen. Og, hvis der er et problem, hvad de så har tænkt sig at gøre ved det«, siger Norwegians kommunikationschef for Danmark, Andreas Hjørnholm.

Norwegian og SAS er de to selskaber, der har flest afgange og ankomster i CPH.

Notatet beskriver, hvordan lysarmaturer i tre tilfælde har løsrevet sig og er endt på start- og landingsbaner. I et tilfælde 15. september i år påkørte et fly resterne af et lysarmatur.

Andreas Hjørnholm har ikke direkte kommentarer til notatet, eller det foreløbige udkast til en rapport, som Norwegian ikke har set.

»Men jeg kan sige, at for os er sikkerheden alfa-omega. Det er simpelthen altid højeste prioritet, og vi forventer samme tilgang hos de lufthavne, vi flyver til«, siger Andreas Hjørnholm.

Han har ikke tidligere hørt om det beskrevne problem med lysarmaturer, og det er ikke et af Norwegians fly, der ramte armaturet den 15. september, oplyser kommunikationschefen.

SAS: Sikkerhed har højeste prioritet

Også SAS ser frem til at få en afklaring på sagen, oplyser kommunikationschef Troels Karlskov.

»Sikkerhed for vores passagerer har altid højeste prioritet. Det er derfor vigtigt for os, at der bliver set alvorligt på alle hændelser, som giver anledning til at vurdere sikkerhedsarbejdet i de lufthavne, vi opererer fra«, skriver Troels Karlskov i et mailsvar til Politiken.

SAS skriver desuden, at selskabet har samme prioriteter som Københavns Lufthavn (CPH), nemlig at flysikkerhed går forud for alt andet.

»Vi ser frem til, at CPH konkluderer på udredningen, når de er klar«, siger Troels Karlskov og slår fast, at SAS altid følger anvisninger fra myndigheder og lufthavne, der har ansvar for trafikken på lufthavnenes manøvreområder, inklusiv start- og landingsbanerne.

Heller ikke det finske flyselskab, Finnair, har modtaget information fra Københavns Lufthavn om de fire hændelser, men pressemedarbejder Päivyt Tallqvist siger til Politiken, at selskabet stoler på, at Københavns Lufthavn vil informere, hvis der er »permanente strukturelle problemer«.

Læs mere:

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Brendan Smialowski/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden
    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden

    Henter…

    Joe Biden er favorit til at vinde det amerikanske valg til november, og foran ham venter en lang og beskidt valgkamp. Inden for den næste måned skal han vælge sin vicepræsidentkandidat. Og den beslutning er endnu vigtigere for Biden, end den har været for andre kandidater.

  • Claus Nørregaard/POLITIKEN

    Mafiaen og andre kriminelle tjener masser af penge på matchfixing. Men i Danmark bliver man sjældent straffet når man arrangerer resultatet af en fodboldkamp, også selvom politiet har undersøgt en stribe sager. Men hvorfor sker der ikke noget, når man snyder?

Forsiden