0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kom med indenfor i østrigsk multikunstners lyserøde eventyrslot

I den tyske delstat Sachsen-Anhalts hovedstad kan turister besøge et lejlighedskompleks og bo på et hotel designet af maleren, økoaktivisten, globetrotteren og arkitekturdoktoren Friedensreich Hundertwasser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Poul Husted
Foto: Poul Husted

Inde bag de lyserøde mure på Hundertwassers bygning, lever eventyrslottet op til navnet Det Grønne Citadel.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Bygningen hedder Grüne Zitadelle, men er i virkeligheden et lyserødt eventyrslot tegnet af den østrigske multikunstner og alternative arkitekt Friedensreich Hundertwasser. Det grønne citadel ligger mellem grå betonklodser fra kommunisttiden på Breiter Weg 8-10 i den tyske delstat Sachsen-Anhalts hovedstad, Magdeburg.

I Hundertwassers fantasislot har alle beboere ret til at føle sig lidt kongelige, og derfor er der en lille krone over bygningens 856 vinduer. Når en beboer åbner et vindue, ser det ud, som om de har en krone på hovedet, fortæller Grüne Zitadelles rundviser Matias Tosi:

»Alle vinduer er forskellige, fordi beboerne har vinduesret, som Hundertwasser formulerede det, hvilket betyder, at beboerne har ret til at male rundt om vinduet, så langt deres arme rækker«.

Vinduesretten illustrerer, at der bor et menneske i lejligheden bag vinduet. For os andre ser det ud, som om Grüne Zitadelle har makeup på, og det passer meget godt med, at Matias Tosi siger, at »vi betragter bygningen som en kvinde«.

Grüne Zitadelle var Hundertwassers sidste design med spøjse og fantasifulde lejligheder, gyldne kupler, søjler i alle farver, butikker, cafeer, gallerier, et hotel, en børnehave, et teater og bevoksning på tage, balkoner og sågar i flere lejligheder, fortæller Matias Tosi:

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere