Carsten Bo Hansen og hans familie skulle have været på en rejse til USA med afgang den 16. maj. Det var 14-årige Marcus’ ønske, at familien på fem drog på en større rejse i stedet for at holde en konfirmationsfest for ham. Men nu er rejsen aflyst pga. coronakrisen, og derfor har familien 60.000 kroner ude at svømme.
»Da krisen begyndte, havde jeg allerede indbetalt 24.000 i depositum. Jeg prøvede ihærdigt at få rejsebureauet til at vente med restbetalingen på 36.000, da alle jo kunne se, hvor dette bar hen, men rejseselskabet bad mig overholde de generelle bestemmelser, og indbetale restbeløbet, da jeg ellers ville miste depositum ifølge de lovmæssige regler, der er på dette punkt«, forklarer Carsten Bo Hansen.
Carsten Bo Hansen indbetalte derfor restbeløbet i tro på, at de danske forbrugerrettigheder, som bygger på EU-lovgivning, nok skulle sikre ham retten til at få pengene tilbage, når rejsen med stor sandsynlighed ikke ville blive afholdt.
Han havde desuden sikret sig, at rejsen var købt hos et rejsebureau, der er medlem af Rejsegarantifonden.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind