0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Trafikstyrelsen truer med at slæbe nølende flyselskaber i retten

SAS, Norwegian, Ryanair og andre flyselskaber skylder deres kunder penge helt tilbage fra marts. Forbrugerloven er sat ud af kraft. Men nu er det slut med myndighedernes tålmodighed.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Fly holder stille og flyselskaberne skylder deres kunder penge efter at de rejser, kunderne havde købt, blev aflyst. Det har medført, at mange selskaber ikke har levet op til passagerernes forbrugerrettigheder.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Normalt må en kunde ifølge loven maksimalt vente i syv dage på at få sine penge retur, hvis et flyselskab har aflyst en afgang.

Den regel har af letforståelige grunde været umulig at leve op til for flyselskaber, der under coronapandemien har været ramt af aflysninger i tusindvis, massefyringer og økonomisk nedsmeltning.

Men i dag får en stor del af de selskaber, som danskerne normalt flyver mest med, et påbud fra myndighederne om at komme til lommerne. Det gælder SAS, Norwegian, Aegean Airlines, Air France, Brussels Airlines, EasyJet, KLM, Lufthansa, Ryanair, TAP Portugal, Thai Air og Vueling.

Senest 15. november skal alle kunder, der har haft et krav mod et af de 12 selskaber mellem 1. marts og 1. oktober – og altså har ret til at få penge retur – have deres tilgodehavende. Sker det ikke, vil sagen blive overdraget til anklagemyndigheden, forlyder det i et brev til flyselskaberne, som styrelsen har sendt ud fredag. Selskaberne får dog en uge til at give et høringssvar til de frister, der er sendt ud.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts