12 flyselskaber står tilsammen med millioner af sager fra europæiske kunder, som har fået aflyst deres flyafgang og gerne vil have deres penge for billetten refunderet.
I Danmark kan de utålmodigt ventende kunder opgøres i tusinder.
Det oplyser kontorchef i Trafikstyrelsen, Lars Korsholm, som står bag de påbud til selskaberne, der netop er meldt ud. Ifølge påbuddene skal selskaberne senest 15. november refundere penge i de sager, der gælder flyaflysninger frem til 1. oktober i år.
»Hvor mange sager det enkelte selskab har afhænger meget af deres størrelse. Men samlet set er det ikke tusinder, men millioner af sager vi kigger ind i på europæisk plan«, siger Lars Korsholm, efter at Trafikstyrelsen i den forløbne uge har forsøgt at skabe sig et overblik over problemets omfang.
Kun en mindre del af sagerne ender på styrelsens bord i form af klager. Alligevel har flere af de 12 selskaber mindst 50 klager i gang, et højt tal, der viser, at selskaberne har problemer med at leve op til lovens krav.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind