ADSKILT. Halepartiet bliver separeret fra et fly på Tarmac Aerosave anlægget i Sydfrankrig.
Foto: Tarmac Aerosave

ADSKILT. Halepartiet bliver separeret fra et fly på Tarmac Aerosave anlægget i Sydfrankrig.

Nyheder

Flykirkegård: Her vækker de døde fly til live

På Tarmac Aerosave i Sydfrankrig skiller mekanikere gamle og slidte fly helt ad. Mange af delene kan genbruges i andre fly. Se de fascinerende billeder derfra.

Nyheder

Der er nok ikke mange, der bryder sig om at tænke på, at de sidder i en bunke skrot, når de flyver i 10 kilometers højde.

Men faktisk er rigtigt mange dele af et fly genbrugt fra pensionerede fly. Det gælder blandt andet motorer, landingsgear, air conditioning-anlæg og flyets instrumenter.

Et af de selskaber i verden, der har specialiseret sig i at skille fly ad, er firmaet Tarmac Aerosave, der blandt andet er ejet af flyproducenten Airbus.

LÆS ARTIKEL

Dets gigantiske vedligeholdelses- og demonteringsområde ligger i forbindelse med Tarbes-Lourdes-Pyrénée-lufthavnen, cirka halvanden time fra Toulouse, i Pyrenæerne på grænsen til Spanien.

Tarmac Aerosave blev oprindeligt oprettet for at opbevare fly til bedre tider, men den økonomiske krise i Europa har gjort, at det bedre kunne betale sig at 'sælge ud' af de dele, som stadig kan bruges. Ud over enkeltdele har firmaet også solgt hele cockpits til pilotskoler rundt omkring i verden.

Adskillelsesprocessen består af tre dele. Først handler det om at sikre, at demonteringen kan ske uden risiko for de ansatte. Derfor skal flyet tømmes helt for brændstof, maskinolie, hydrauliske væsker og vand.

Der ud over skal farlige produkter, for eksempel brandslukkere, fjernes.

Andet stadie handler om at sikre det udstyr, som kan genbruges i andre fly for eksempel motorerne, landingsstellet, det hydrauliske system, air conditioning, flyets instrumenter med videre.

I tredje stadie skilles flyet fuldstændig ad, hvilket har til formål at adskille de genbrugs- og ikke-genbrugsegnede materialer (aluminium, stål, titanium, plastik og andre materialer).

Tarmac Aerosaves mål er at genbruge helt op til 85 procent af flyene i 2015, men indtil nu er de dog kun nået op på 60 procent.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden