Retro. Cockpittet i MD-80 er tydeligvis fra den tid, hvor tingene foregik analogt. Der er flere knapper end computerskærme. Her gør chefpilot i SAS, Ulrik Pedersen, klar til afgang, da Politiken sidste år ledsagede ham i cockpittet på ruten København-Frankfurt. Foto: Jacob Ehrbahn

Retro. Cockpittet i MD-80 er tydeligvis fra den tid, hvor tingene foregik analogt. Der er flere knapper end computerskærme. Her gør chefpilot i SAS, Ulrik Pedersen, klar til afgang, da Politiken sidste år ledsagede ham i cockpittet på ruten København-Frankfurt. Foto: Jacob Ehrbahn

Nyheder

Bittersødt farvel til luftens arbejdshest

SAS har haft sidste flyvning med MD-80-flyet, som har været fast bestanddel af selskabets flyflåde siden 1985.

Nyheder

En velkendt silhouet er forsvundet fra himlen: et slankt flyskrog med to orangemalede motorer placeret helt bagude. Flyet er McDonnell-Douglas MD-80, og det har i årtier været noget nær stamfly hos SAS, siden det første eksemplar blev leveret i 1985.

LÆS OGSÅ

Hvis man har været flyvende gæst hos SAS inden for de seneste 10-15 år, kan man næsten ikke have undgået at have fløjet med MD-80’eren. Det har været et alsidigt fly – den korteste rute, det var indsat på, var mellem København og Aarhus, en sviptur på 132 kilometer. Den længste rute, flyet har klaret, er København-Tel Aviv på 3.100 km.

Flyet har fået både venner og fjender i sit lange livsforløb hos SAS, og på SAS’ facebookside vrimler det med kommentarer fra personer, der har fløjet med MD-80-flyet – eller arbejdet i det. Nogle giver udtryk for stort savn – andre siger bare »Det var på tide«, og andre påpeger, at det støjer ret voldsomt. I sin afskedshilsen til flyet fremhæver SAS selv den ekstraordinære stilhed, der præger den forreste del af kabinen – men de undlader helt at nævne den infernalske støj, man blev udsat for nede på de bageste rækker, hvor man sad lige ud for motorerne.

Til sammen har SAS’ flåde af MD-80-fly fløjet en strækning, der svarer til 74.900 gange rundt om Jorden ved ækvator. Det er sket på i alt 3.124.900 flyvninger, og hvis man er så optimistisk at antage, at alle fly har været stort set udsolgt, har omkring en halv milliard mennesker fløjet med dette SAS-fly i perioden fra 1985 til forrige lørdag, da det sidste MD-80-fly tog en æresrunde over Danmark.

Lidt vemodigt for piloten
Kaptajn på denne flyvning var Ulrik Pedersen, chefpilot i SAS, og han kender flyet indgående, da han i de seneste 10 år har foretaget omkring 3.000 flyvninger med MD-80’eren.

Er det vemodigt at sige farvel til flyet?

»Ja, for piloterne er altid glade for det fly, de har fløjet meget i. Og MD-80 er det sidste fly i hvert fald i SAS’ flåde, som ikke flyves af computere. Det er et meget analogt fly – det er blevet opdateret med det nyeste udstyr, men helt grundlæggende er det et fly fra en anden tid. Men MD-80’eren er meget velflyvende, og mange passagerer har oplevet, at det ’ligger godt i søen’, hvis man nu skal bruge et lidt populistisk udtryk. Når luften er urolig, og der er turbulens, som mange af vore kunder jo ikke er så glade for, flyver den mere stabilt gennem luften end andre fly«, siger Ulrik Pedersen.

Han har også en forklaring på flyets stabilitet – det skyldes især, at motorerne sidder langt tilbage på skroget, og derfor er det muligt at designe vingerne, så de giver de meget behagelige flyveegenskaber.

Det er åbenbart også blevet værdsat af passagererne:

»Specielt her i de seneste måneder er det gået op for mange passagerer, at det var ved at være sidste udkald for MD-80’eren, og de kom og sagde til os, at de havde været rigtig glade for at flyve med den – især hvis de havde været så heldige at sidde på de forreste 15-20 rækker, hvor støjniveauet var særlig lavt. Hvis de derimod sad på de bageste rækker, var de i hvert fald ikke i tvivl om, at motorerne var i gang«, siger Ulrik Pedersen.

Han forsikrer om, at passagererne ikke skal være nervøse for mindre komfortable flyvninger med de nyere Airbus-fly, som SAS allerede benytter og kommer til at få endnu flere af.

En stor indsats

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Airbus’en er jo et fantastisk fly med en fin komfort, så for passagererne er det ikke et tilbageskridt at gå til Airbus-flyene«, siger Ulrik Pedersen. »Alting har sin tid, og den tid var kommet med MD-80’eren, så derfor skal vi satse på Airbus fremover. Men MD-80’eren har været en fantastisk arbejdshest og har ydet en stor indsats for SAS«.

LÆS OGSÅ

Blandt de fly, SAS nu har udrangeret, nåede nogle af dem at blive 22 år, men deres karriere er endnu ikke helt slut. Et af de sidste fly vil blive flyttet til SAS-museet i Oslo Lufthavn.

Her venter også nogle flere MD-80’ere på at blive fløjet til USA. Flyselskabet Delta har købt en del af dem, muligvis ikke for at flyve med dem, men for at genbruge nogle af de kostbare reservedele som motorer og landingsstel til den flåde af MD-80’ere, som stadig er i brug i USA.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden