Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Alexander Zemlianichenko/AP
Foto: Alexander Zemlianichenko/AP

Optur. Aeroflot har stor fremgang. Det hænger sammen med Ruslands vækst i økonomien.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

80'ernes frygtede flyselskab buldrer frem

Aeroflot har stor fremgang. Men dårligt ry er svært at ryste af sig.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Er du også en af dem, der har siddet på en ukomfortabel stol og frosset i Moskvas internationale lufthavn Sheremetyevo på dit stop på vej til Østen? Fragtet dertil af det russiske flyselskab Aeroflot, hvor sæderne var brune, underholdningsudstyr var ikke-eksisterende, og et smil fra stewardesserne var, ja en by i Rusland?

En flyvetur med Aeroflot var en gang porten til Asien for mange - backpackere og andre - som ville billigt til blandt andet Thailands badestrande.

Men senere kom mellemøstlige flyselskaber som Qatar Airways og Etihad Airways til, og mange valgte andre selskaber til, og det russiske fra.

Men Ruslands store flyselskab buldrer frem og oplever nu stor vækst.

LÆS OGSÅ

I juni i år havde Aeroflot en vækst på 19,8 procent i forhold til året før, og det er den største vækst i passagertrafik sammenlignet med andre europæiske flyselskaber.

Og samlet set har det første halve år af 2013 givet god fremgang for Aeroflot. Antallet af passagerer steg med 20,2 procent til 9.541.600 rejsende sammenlignet med samme periode i 2012. Det skriver rejsenyhedsbrevet Take Off, der citerer det svenske rejsesite travelreport.se.

Og kvaliteten af den rejseoplevelse, man får ved at flyve med Aeroflot, er blevet bedre end tilbage i 80'erne og 90'erne, hvor mange valgte selskabet, fordi det var deb billige løsning. Sådan lyder vurderingen fra Ole Kirchert Christensen, luftfartsekspert og fagredaktør på nyhedsbrevet check-in.dk.

Eksempevis fløj selskabet før i tiden kun med russisk producerede fly, men i dag har det moderne amerikansk producerede fly i sin flåde.

Andre selskaber matcher i dag næsten Aeroflots priser
Selskabet har ifølge check-in.dk da også bestilt 125 nye fly af typerne Airbus 350, Boeing 787 og 777 samt Sukhoi Superjet-100. Men trods opgraderingen af flybasen hænger ryet som et flyselskab med flossede kanter ved, siger Ole Kirchert Chrtistensen:

»Aeroflot har stadig et blakket ry, og det er svært at få det fjernet helt. Det klæber sig til selskabet, at det yder en service, der er af dårlig kvalitet«.

LÆS OGSÅ

Hovedårsagen til luftfartsselskabets positive tal er den stærke vækst i Rusland. Det afspejler sig i den øgede indenrigstrafik.

Ole Kirchert Christensen vurderer, at langt størstedelen af de danskere, der benytter Aeroflot, er forretningsfolk, som har forretninger i Rusland. Selv om Aeroflot traditionelt har været billig og ofte billigere end andre selskaber på rejser til for eksempel Thailand, Kina og Vietnam, vælger de fleste fritidsrejsende at flyve med andre selskaber.

»Jeg tror ikke, der er så stor søgning på fritidsbilletter som tidligere, nu er andre flyselskaber lige så populære. Og prisforskellen er ofte ikke mere end 500-700 kroner«. Lavprisselskaber presser flyselskabet

Men trods fremgang er det russiske flyselskab, hvoraf staten ejer 51 procent, under pres fra konkurrende flyselskaber. Hvor det for 15-20 år siden sad på det meste af markedet i Rusland, har det ifølge Ole Kirchert Christensen i dag kun en andel på 25 procent. LÆS OGSÅ

Og landet begynder at åbne op for udenlandske selskaber. Lavprisselskabet Easyjet åbnede sidste år en rute mellem Moskva og London. Og Ryanair har også kig på ruter til landet.

»Lavprisselskaberne mener, de kan flyve billigere end Aeroflot, og det lægger pres på selskabet«, lyder det fra Ole Kirchert Christensen.

Aeroflot flyver i dag til 122 destinationer, deriblandt København fra Moskva. Også SAS flyver på den rute.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden