Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Køretur. Har du lyst til en hurtig tur gennem Europa i en næsten ny udlejningsbil uden at betale for leje af bilen? Den slags køreture var populære i 1980'erne og er nu genopstået.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biludlejningsselskab genopliver 1980'ernes gratis Europa-ture

Nu kan du hente en udlejningsbil i f.eks. Milano og køre den hjem til Danmark.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I 1980’erne var det en udbredt sport for rejselystne at hente en udlejningsbil et sted ude i Europa og køre den gratis tilbage til Danmark – eller fra Danmark ud i Europa.

Den mulighed døde, da blandt andet lavprisflyselskaberne kom ind på markedet, men nu genopliver et stort biludlejningsselskab muligheden for den slags køreture gennem Europa.

Og de første erfaringer siger, at det er let at finde chauffører, der vil køre en Audi A3 hjem fra Milano, en BMW 1-serie fra Nice og en Ford Transit-varevogn fra Stockholm.

Det er biludlejningsselskabet Budget, der på den måde sætter folk bag rattet af næsten nye biler på en tur gennem Europa – eller gennem Danmark, for der har også været en varevogn, der skulle køres fra København til Korsør.

Når biler på den måde ’strander’ ude i Europa, kan det skyldes, at en forretningsmand har haft behov for en tur med flere stop undervejs, men foretrækker at tage flyveren hjem.

Det kommer han så også til at betale for, da der er et ekstra gebyr til de kunder, der ikke afleverer bilen samme sted, som de har lejet den.

Audi efterladt i Bologna
Og på den måde havde Budget en Audi A3 stående i Bologna, og den skulle hurtigst muligt hjem til Danmark igen.

»Det ideelle ville selvfølgelig være, at der var en betalende kunde, der havde behov for at køre bilen fra den by, hvor den er efterladt, tilbage til Danmark, men den slags sker sjældent«, siger Kasper Gjedsted, administrerende direktør for Budget i Danmark.

Hidtil er sådan en bil sendt tilbage til Danmark på en autotransport-lastvogn, men Budget har kigget på tallene og set, at det koster det samme at lade en frivillig chauffør køre bilen hjem.

Og det endda selv om Budget betaler op til 1.000 kroner i tilskud til en flybillet til Bologna, to tanke brændstof, vejafgifter og færgebillet.

Bilen skal den direkte vej hjem
Men så skal den udvalgte chauffør også køre den lige vej hjem. Der er ca. 1.500 kilometer fra Bologna til København.

»Vi tillader, at man kører 100 kilometer ekstra – der kan jo være lidt omkørsel på motorvejene, men man kan ikke køre hele Europa rundt med eksempelvis en afstikker til Amsterdam på sådan en tur«, siger Kasper Gjedsted.

I så fald kommer man til at betale en takst på omkring et par kroner for hver ekstra kilometer.

Turen skal heller ikke tage mere tid end højst nødvendigt, men Budget har ikke helt firkantede regler på dette punkt:

»Vi ønsker selvfølgelig ikke, at folk kører sådan en tur i ét stræk, for så sidder de bare og falderi søvn bag rattet«, siger Kasper Gjedsted.

Køretiden bliver fastlagt i hvert enkelt tilfælde. Der kan være flere personer, der byder ind på den samme bil, og så vil Budget formentlig vælge den person, der kan overstå turen på en måde, som passer firmaet bedst.

Men det skulle nok være muligt at tilrettelægge turen på en måde, så man kan tage en dag i en by undervejs.

Fungerer udelukkende på Facebook
Udvalget af biler, der skal hentes hjem, kan ses på Budgets Facebook-side og kun der.

»Du kan hverken bruge telefon eller vores hjemmeside – vi kan kun håndtere det via Facebook«, siger Kasper Gjedsted.

Dialogen mellem den håbefulde chauffør og Budget foregår som private beskeder på Facebook, så andre kan ikke følge med.

Indtil videre skal man regne med, at bilerne skal flyttes inden for Danmarks grænser eller fra udlandet til Danmark – ikke fra Danmark til andre lande.

»Der kan selvfølgelig godt være en Budget-kunde i Paris, der kører fra Frankrig til Danmark og vælger at efterlade den hos os. Men den tilhører det franske selskab, og de henter bilerne på en lastvogn«, siger Kasper Gjedsted.

Han vil dog ikke udelukke, at trafikken på et tidspunkt også kan komme til at gå fra Danmark og ud i Europa.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden