Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Sikkerhedsekspert: Ingen minister tør lempe kontrol i lufthavne

Politikerne er bange for at få skylden for nye terrorangreb, mener anerkendt amerikansk sikkerhedsekspert.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kontrollen af flypassagerer er på visse punkter gået helt over gevind, men alligevel er det meget vanskeligt at få politikerne til at sløjfe nogle af reglerne, mener Bruce Schneier.

Han er en amerikansk sikkerhedsekspert, der jævnligt bliver brugt af store amerikanske medier til at analysere effekten af lufthavnes sikkerhedsberedskab. Han ser ikke med milde øjne på kontrollen af passagerer i danske og europæiske lufthavne.

»Det grundlæggende problem er, at reguleringen af sikkerheden i lufthavne er et stærkt politiseret område. Hver gang, der sker en terrorhandling, ønsker politikerne at vise handling ved at indføre nye krav, selv om kravene oftest ikke giver nogen mening«, siger han og fortsætter:

»Derefter tør de færreste politikere tage initiativ til at rulle nogle af bestemmelserne tilbage. For politikerne er bange for at få skylden, hvis der så pludselig sker en ny terrorhandling«.

Bestemmelser er uden effekt

Bruce Schneier mener dog også, at det er vanskeligt at diskutere sikkerhedskontrollen af passagerer helt generelt, fordi man er nødt til at se på de enkelte krav.

»For eksempel giver det mening at screene den håndbaggage, som passagerer har med ombord«, siger han.

Men andre bestemmelser bliver efter hans vurdering administreret på en måde, så de er helt uden effekt. Det gælder for eksempel kravet om, at man ikke må have flasker og cremer på over 100 milliliter med gennem sikkerhedskontrollen.

»Hvis man forsøger at få større flasker med, så bliver de bare taget fra en, hvis sikkerhedspersonalet opdager flasken. Der er ingen sanktion af nogen art, for man bliver hverken holdt tilbage eller får en bøde. Det betyder, at hvis man er terrorist, kan man blive ved med igen og igen at forsøge at få større flasker med ombord«, siger han.

Også Hans Jørgen Bonnichsen, der er tidligere operativ chef i Politiets Efterretningstjeneste, mener, at det såkaldte væskeforbud er godt eksempel på en regel, der med hans egne ord »skriger til himlen«.

Min kone er forfængelig

Han mener, at det er helt uden effekt at lave en regel, der tillader, at man godt må have flasker med igennem kontrollen på under 100 milliliter, men ikke nogen, der er større end det. For enhver professionel terrorist ved, at man kan lave endda særdeles eksplosive væsker på under 100 milliliter, påpeger han.

TIDSLINJE

Hans Jørgen Bonnichsen mener også, at det er helt unødvendigt, at alle passagerer skal igennem et grundigt sikkerhedstjek.

»Min kone er en forfængelig ældre dame. Det er vanvittigt, at hun skal stå på en skammel i lufthavnen og blive tjekket af en sikkerhedsvagt«, siger han.

I stedet mener han, at man skal indføre et system som det i Israel, hvor 80 til 90 procent af passagererne kommer igennem et lettere sikkerhedstjek. Derimod laver vagterne et grundigere tjek på den mindre andel af passagererne, der har en profil, som gør myndighederne mistænksomme.

»Det israelske luftfartsselskab El Al har ikke været udsat for et terrorangreb siden 1970’erne, fordi man koncentrerer sig om de potentielle terrorister frem for masserne«, siger Hans Jørgen Bonnichsen og afviser, at det system er med til at stemple bestemte grupper af mennesker.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er da mere meningsløst, at man i dag konkret mistænker de mennesker, som er lovlydige, frem for at koncentrere sig om de mellem 10 og 20 procent, der er potentielt mistænkelige«, siger han.

Værd at overveje

I Københavns Lufthavn går sikkerhedschef Johnnie Müller også ind for at indføre det, han kalder en differenceret sikkerhedskontrol. Men han mener, at det israelske system er for vidtgående. Derimod er hans vurdering, at Danmark og EU kan lære af det amerikanske system, hvor flypassagerer kun behøver gå gennem et lettere sikkerhedstjek, hvis de forinden har tilladt myndighederne at lave et baggrundstjek på dem.

»Det er værd at overveje«, siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra hverken justitsminister Mette Frederiksen (S) eller fra transportminister Magnus Heunicke (S), der begge er på vinterferie.

Men Trafikstyrelsen oplyser, at EU lige nu er i gang med at se på, om man bl. a. kan lempe på reglen om, at man kun må have flasker og cremer på under 100 milliliter med gennem sikkerhedskontrollen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden