Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Wifi. Et efter et får flyselskaberne mulighed for at tilbyde internet til passagererne.
Foto: Per Arne Brattemo/istockphoto.com/Per Arne Brattemo

Wifi. Et efter et får flyselskaberne mulighed for at tilbyde internet til passagererne.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På nettet i luften: Her er flyselskaberne med wifi ombord

Kun 4 ud af de 10 mest benyttede selskaber i Københavns Lufthavn har wifi.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Længe har tiden ombord på et fly, været det sidste helle fra det altfortærende internet. Et frirum uden wifi. En boble uden bevidstløs surfen.

Men den tid er langsomt forbi.

Norwegian har godt nok haft gratis wifi i luften siden 2011. Og flere andre selskaber er de sidste par år hoppet med på vognen. Senest har Finnair meldt ud, at selskabets langdistancefly fra 2017 vil være ekviperet med wifi.

Vi har kigget på wifi-statussen hos de 10 største selskaber fra Københavns Lufthavn.

1. SAS

Foto: Thomas Borberg


Wifi på langruter: Ja.
Wifi på ruter i Europa: Kun på 10 Boeing 737-800-fly. Ellers ikke.
Pris: Gratis på business class og Plus og for Eurobonus Guld- og Diamant-medlemmer. Kan tilkøbes for Go-rejsende for 39 kroner eller 1.000 Eurobonuspoint i Norden og 119 kroner 3.000 Eurobonuspoint i Europa og resten af verden.

»Vi ser selvfølgelig på wifi-løsninger til hele vores kortruteflåde. For os er det vigtigt, at vi finder en wifi-løsning, der er på niveau med det, som man har hjemme«, siger pressechef i SAS Mariam Skovfoged.

2. Norwegian

Foto: Finn Frandsen


Wifi på langruter: Nej. Men Norwegian er i gang med at undersøge mulighederne for at introducere wifi på langdistanceruterne i fremtiden.
Wifi på ruter i Europa: Godt 80 procent af Norwegians Boeing 737-800 har wifi. Det er planen, at alle 737-fly skal have installeret wifi med tiden, lyder det fra Norwegians informationschef Daniel Kirchhoff. Det er ikke til at sige på, hvilke ruter, der er wifi eftersom selskabets fly opererer i hele rutenettet.
Pris: Gratis.

3. Easyjet

Foto: JOACHIM ADRIAN (Arkiv)


Wifi: Nej.
Easyjet undersøger dog hele tiden nye muligheder og forsøger at udvide tilbuddene til sine passagerer, men der er ingen konkrete planer om wifi lige nu, lyder det fra selskabets kommunikationsfolk.

4. Ryanair

Foto: RYANAIR


Wifi: Nej.
Ifølge informationsmedarbejder Arune Jaraite er Ryanair dog på udkig efter løsninger, der matcher selskabets fokus på lavpris. Det samme gælder underholdning, som passagererne kan tilgå på deres tablets, mobiler eller computere.

5. Lufthansa

Foto: Michael Probst/AP


Wifi på langruter: Ja. 'Flynet', som det hedder, kan bruges på alle klasser.
Wifi på ruter i Europa: Nej. Men det er planen, at Lufthansa vil introducere det i 2017.
Pris: 6 euro (cirka 45 kroner) for 1 time. 10 euro (cirka 75 kroner) for 4 timer eller 13 euro (cirka 100 kroner) for en hel flyvetid op til 24 timer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

6. British Airways

Foto: Sang Tan/AP


Wifi på langruter: Nej. Men begynder fra 2017 at installere wifi ombord.
Wifi på ruter i Europa: Nej.

7. KLM

Foto: LMD/AP


Wifi på langruter: Nej. Men begynder fra slutningen af 2016 at installere wifi ombord.
Wifi på ruter i Europa: Nej.

8. Air Berlin

Foto: Andreas Wiese/Air Berlin/www.fotografie-wiese.de


Wifi på langruter: Ja. Men ikke på alle ruter. Du kan tjekke, om din afgang har wifi på Air Berlins hjemmeside inden afgang.
Wifi på ruter i Europa: Ja, men kun på 14 fly.
Pris: 30 minutter for 4,90 euro (cirka 35 kroner), 1 time for 8,90 euro (cirka 65 kroner), på mellemdistance-ruter 13,90 euro (cirka 105 kroner) og hele turen (langdistance) for 18,90 euro (cirka 140 kroner).

9. Air France

Foto: CHRISTOPHE ENA/AP


Wifi på langruter: Nej. Men begynder fra slutningen af 2016 at installere wifi ombord.
Wifi på ruter i Europa: Nej.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

10. Finnair

Foto: Finnair/Airbus


Wifi på langruter: Nej. Men begynder fra 2017 at installere det. Planen er, at det skal findes på samtlige langdistanceruter med udgangen af 2017.
Wifi på ruter i Europa: Nej. Også her er der dog planer for wifi i 2017/2018.
Pris: Gratis på business class, men 5 euro (cirka 40 kroner) for en time og 15 euro (cirka 110 kroner) for hele turen på economy class.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Sune Højrup Bencke eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden