Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
NEDTUR. Airberlin har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. En stor sparerunde er på vej.
Foto: GERO BRELOER/AP

NEDTUR. Airberlin har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. En stor sparerunde er på vej.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kriseramt tysk flyselskab er i fare for at blive splittet ad

Air Berlin er i krise. Det er ikke mindst konkurrencen fra Ryanair, der gør ondt.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Air Berlin er Tysklands næststørste flyselskab – efter Lufthansa – men det er ingen garanti for overskud eller anden form for succes. Og faktisk er situationen for Air Berlin netop nu så alvorlig, at der forestår en massiv sparerunde, der kan reducere antallet af fly og personale.

Sparerunden kan betyde, at halvdelen af Air Berlins flåde på ca. 80 fly skal overgå til andre selskaber, f.eks. lavprisselskabet Eurowings og TUI. Fra Danmark flyver Air Berlin fra København til Berlin og Düsseldorf og fra Billund til Berlin, men der er ikke kommet konkrete oplysninger om mulige ændringer i rutenettet fremover.

Den tyske avis Süddeutsche Zeitung var først med nyheden om indskrænkningerne hos Air Berlin. Flyselskabet selv har nægtet at kommentere sagen over for tyske medier, men i morgen skulle der komme konkrete oplysninger om sparerunden og dens konsekvenser.

For høje omkostninger

En dansk kender af flybranchen, aktieanalysechef Jacob Pedersen, Sydbank, er ikke overrasket over Air Berlins nuværende problemer:

Hvad er deres største problem?

»De slår sig op som lavprisselskab uden at have de samme lave omkostninger som andre lavprisselskaber. Air Berlin har en meget kompleks forretning, og det er deres største udfordring. Derfor har de umanerligt svært ved at tjene penge. Air Berlin har et rutenet, der burde retfærdiggøre, at de tog nogle højere billetpriser, men det gør de ikke. Når de placerer sig mellem de store netværksselskaber (f.eks. Lufthansa, red.) og de rigtige lavprisselskaber, så har de gødet jorden for deres egne vanskeligheder«.

Det komplekse i Air Berlins forretningsmodel består bl.a., at de både flyver i Europa og USA. Desuden kan man rejse med flyskift undervejs – det er noget, deciderede lavprisselskaber undgår.

»Air Berlin har det utroligt svært i konkurrencen netop nu. Det er heller ikke blevet nemmere for dem, efter at Ryanair har øget sin tilstedeværelse i Tyskland markant. Jeg har længe ment, at Ryanairs indtog i Tyskland lignede et direkte felttog mod Air Berlin«, siger Jacob Pedersen.

Ukendt dagsorden fra Ryanair

Ryanair har varslet pressemøde i København på torsdag. Emnet kendes ikke, men måske er der til den tid opstået en ny situation omkring Air Berlins rutenet fra Danmark, som kan udnyttes af Ryanair.

»Hvis Air Berlin trækker sig fra København, så ligger den lige til højrefoden for O’Leary (Ryanairs chef, red.), for så kan han samle op på de ruter, der eventuelt bliver ledige. Hvis ruten til Berlin bliver ledig, kan Ryanair utvivlsomt flyve til lavere priser end Air Berlin og dermed ekspandere yderligere i København«, siger Jacob Pedersen, der her naturligvis er ude i gisninger.

Air Berlin holdes delvist i live af partnerskabet med Etihad fra Forenede Arabiske Emirater. Etihad havde for år tilbage ønske om at etablere sig i Tyskland, men det kunne kun ske gennem en tysk partner. Tanken var, at Air Berlin skulle være med til at ’føde’ kunder til Etihads ruter fra Abu Dhabi og videre ud i verden, men det er tilsyneladende ikke sket i ønsket omfang.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden