0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny klimaaftale stiller krav til luftfarten: Nu skal der skæres i flyenes forurening

Delte meninger om aftale, der skal reducere CO2-udslip: Glæde hos flyselskab, skepsis hos miljøorganisation.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PETER DEJONG/AP
Foto: PETER DEJONG/AP

PÅBUD. En ny aftale siger, at flyselskaberne skal reducere udslippet af CO2. Boeing 747 (billedet) er et fly med relativt højt udslip.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For første gang nogensinde har den internationale flybranche nu fået påbud om at reducere CO2-udslippet fra flyvningerne, efter at der sent i går aftes blev indgået en aftale i ICAO, den internationale organisation for civil luftfart.

Tidligere internationale klimaaftaler, f.eks. Paris-aftalen fra december sidste år, har ikke omfattet fly.

USA’s udenrigsminister John Kerry betegner aftalen som »hidtil uset« og han siger til New York Times:

»Aftalen gør noget ved en stigende kilde for globalt udslip (af CO2, red.) og viser det internationale samfunds stigende støtte til at arbejde for klimaet«.

SAS har arbejdet for sådan en aftale

Hos SAS er der også stor tilfredshed med aftalen:

»Det er en helt unik og vigtig aftale, som vi er glade for, og vi har i lang presset på for at få sådan en aftale, der dækker internationalt. Vi har allerede købt nye og brændstofbesparende fly, og i alle procedurer tænker vi over at spare energi«, siger pressechef Mariam Skovfoged, SAS.

Skepsis i miljøorganisation

Miljøorganisationen NOAH er ikke imponeret over aftalen:

»Aftalen medfører ikke, at udledningen af klimagasser fra luftfarten bliver reduceret. For nogle få basører kan luftfarten købe aflad et helt andet sted. Alt for mange afladsprojekter har vist sig ikke at leve op til, hvad de lover«, siger Jacob Sørensen fra NOAH’s klimaretfærdighedsgruppe.