Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lander. Københavns Lufthavn, der i forvejen er Europas mest punktlige, hvad angår flyankomster, håber på at blive endnu bedre med nyt innovativt computersystem.
Foto: Thomas Borberg

Lander. Københavns Lufthavn, der i forvejen er Europas mest punktlige, hvad angår flyankomster, håber på at blive endnu bedre med nyt innovativt computersystem.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nyt system skal nedbringe antallet af forsinkelser i Københavns Lufthavn

Cirka hver femte er forsinket ved ankomst i København. Det skal blive bedre.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hver dag letter og lander 700 fly i Københavns Lufthavn. Nogle til tiden, andre forsinket.

Men fremover håber Danmarks største lufthavn at kunne ændre det til 'de fleste til tiden, meget få forsinket'. For Københavns Lufthavn har netop - efter 2½ års arbejde - fået implementeret computersystemet A-CDM - Airport Collaborative Decision Making.

LÆS OGSÅ

Systemet er en del af et samlet EU-initiativ, der skal nedbringe antallet af flyforsinkelser i hele Europa. De 25 største lufthavne er tvangsindskrevet til at bruge systemet, en stribe andre lufthavne gør det frivilligt. I løbet af 2017 vil i alt 34 lufthavne have systemet rullet ud. Lufthavnene i München og Bruxelles var de første, nu er Københavns Lufthavn fulgt trop.

»Målet er færre forsinkede afgange og flere ankomster til tiden«, siger driftsdirektør i Københavns Lufthavn, Kristian Durhuss.

Afløser et cowboy-system

A-CDM afløser et cowboy-lignende system, hvor alle lufthavne og flyselskaber har haft hver deres systemer. For eksempel har flyselskaberne og lufthavnene selv kunne definere et flys ankomsttid (er det når hjulene rammer landingsbanen, eller når flyet holder stille ved gaten, eller når der er sat blokke på hjulene?). Og eksempelvis har de groundhandlere, der håndterer bagage og tjekker passagerne ind for flyselskaberne, heller ikke behøvet at fortælle mandskabet i den lufthavn, der skal flyves til, hvor meget bagage, der var om bord.

Sådan spiller det nye computersystem ikke. Med A-CDM er flyselskaber, der skal lande i en EU-lufthavn forpligtet til at informere om forsinkelser eller en mulig tidlig ankomst, hvor mange passagerer der er om bord, og hvor meget bagage personalet på jorden skal forvente at hente ud af flyet.

Det betyder, at alle de parter i eksempelvis Københavns Lufthavn, der skal tage imod et fly og sende det af sted igen, får samtlige nødvendige informationer. Lige fra flyvelederne i kontroltårnet og personalet ved gaten til brændstofmandskabet, bagagefolkene og rengøringspersonalet.

Efter sigende giver A-CDM resultater. I Londons Heathrow-lufthavn, der er Europas travleste, er antallet af forsinkede afgange faldet med 20 procent efter indførelsen af systemet. Nogenlunde samme effekt håber Københavns Lufthavn på, siger Kristian Durhuus, der i al beskedenhed nævner, at lufthavnen i forvejen er Europas mest punktlige.

»Vi vil gerne bringe antallet af forsinkelser ned med mellem 10 og 15 procent«.

Det kræver dog, at alle flyselskaber er med på projektet.

»Vi skal alle være disciplinerede med at opdatere information for flyene, få sendt det rundt til de forskellige parter og i øvrigt følge vores anvisninger«.

Dinglende gulerødder

Og det er SAS, det klart største flyselskab i Københavns Lufthavn. Selskabets pressechef, Mariam Skovfoged, siger til Politiken:

»Vi er positive. Indførelsen af A-CDM – ikke bare i CPH, men i alle større europæiske lufthavne – skal bidrage til bedre forudsætninger for planlægning samt bedre kvalitet i trafikafviklingen til glæde for luftfartsselskaberne og ikke mindst vores kunder«, lyder det fra SAS.

Ifølge Mariam Skovfoged er der flere fordele i det nye A-CDM.

»Vi vil eksempelvis kende vores forventede starttid tidligere end i dag og kan derfor indstille vores procedurer efter det. Derudover kan vi eventuelt sænke brændstofforbruget, fordi trafikmængden på jorden bliver tilpasset efter de givne forhold og på den måde minimerer tiden«.

For at få flyselskaberne til at levere alle de informationer som Københavns Lufthavn har brug for, hænger lufthavnen en gulerod foran flysnuden i form af princippet 'best planned, best served'.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Rent praktisk fungerer det sådan, at det flyselskab, der har planlagt sin flyvning mest optimalt, kommer først hen til gaten. Også selv om der måske er andre selskaber, der er landet i lufthavnen tidligere.

»Før i tiden fik flyene standplads i den rækkefølge de var landet i. Nu tager vi dem først, der er landet på det tidspunkt, de har meldt som ankomst og i øvrigt har leveret de rigtige oplysninger«, siger Kristian Durhuus.

SAS er klar

Den slags dinglende gulerødder er SAS med på forklarer Mariam Skovfoged.

»Det, synes vi, er fint. A-CDM bygger på åbenhed, og i 'best planned' ligger det også, at vi skal dele vores aktuelle viden omkring trafikbilledet med andre samarbejdspartnere«.

Ifølge Københavns Lufthavn letter 85 procent af alle fly i dag til tiden, mens 20 til 30 procent af de ankomne er forsinkede.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Sune Højrup Bencke eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden