Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Omstridt. Ryanair har ændret i sine regler og betingelser. Vil man klage over selskabet, må man først benytte advokat eller klagefirma efter 28 dage. Absurd siger advokat. Foto: Peter Morrison
Foto: Peter Morrison (arkiv)/AP

Omstridt. Ryanair har ændret i sine regler og betingelser. Vil man klage over selskabet, må man først benytte advokat eller klagefirma efter 28 dage. Absurd siger advokat. Foto: Peter Morrison

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anklage: Ryanair bryder loven med nye klageregler

Dansk advokat og Forbrugerrådet Tænk kalder Ryanairs ændrede klagebetingelser for »absurde«.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis du har fløjet med Ryanair og vil klage over rejsen, er det en god ide at læse det, der står med småt først.

For det irske lavprisselskab har opdateret sine betingelser og vilkår og kræver at få 28 dage til at svare på klagen, før man eventuelt inddrager en tredjepart, som typisk vil være et af de såkaldte klagefirmaer som Flyforsinkelse.dk eller Airhelp. Gør man det, vil selskabet ikke behandle klagen.

Men Ryanairs praksis er i strid med EU's forordning om passagerrettigheder. Det mener Eva Persson, advokat og partner i advokatfirmaet Concilio & Co. Hun er specialist i passagerrettigheder og fører sager for bl.a. Flyforsinkelse.dk.

I forordningen står, at flyselskaberne ikke må begrænse flypassagerernes ret til kompensation, påpeger hun. Men Ryanair kræver altså, at passagererne i første omgang selv søger om kompensation hos selskabet.

»Det er en absurd situation, og sådan en bestemmelse mener jeg ikke er gyldig. Ryanair forsøger at begrænse passagerernes ret til at gå til en tredjepart og få hjælp. I princippet må man heller ikke gå til en advokat og få hjælp. Det er fuldstændig absurd«, siger Eva Persson, der mener, det er en måde for selskabet at ryste klagefirmaerne af sig.

Også Asta Ostrowski, seniorrådgiver for transport i Forbrugerrådet Tænk, kalder Ryanairs 28 dages regel for »absurd«.

»Det er urimelige aftalevilkår. Man har altid ret til at vælge en repræsentant for eksempel retshjælp eller advokat, uanset hvor i klageforløbet man er. Ryanair bør fjerne den regel med det samme«, lyder det fra Asta Ostrowski.

Ændringer skete i 2015

Overfor den britiske avis Daily Mail vurderer også et britisk klagefirma, EUclaim, at Ryanairs krav strider mod EU-reglerne.

Ryanair bekræfter overfor Politiken ændringerne i sine regler og oplyser, at de trådte i kraft i slutningen af 2015. Det skriver Nikolaj Krogsgaard Thomsen, dansk salgs- og marketingsdirektør hos lavprisselskabet.

»Ryanairs vilkår og betingelser er fuldstændig lovlige. Vi vil sikre, at alle Ryanairs kunder kan modtage 100 procent af deres EU261-kompensation (250 euro) uden at skulle betale omkostninger til en tredjepart, typisk 100 euro per krav«, skriver Nikolaj Krogsgaard Thomsen i et mailsvar.

Herudover vil Ryanair ikke forholde sig til kritikken eller svare på de spørgsmål, Politiken har stillet.

Opfordring: Klag alligevel

En anden knap, som Ryanair har justeret på er, at selskabet nu sætter en frist på to år for at indgive en klage fra den dato, man foretog flyrejsen.

Det mener Eva Persson heller ikke, at Ryanair kan kræve. I Europa gælder forskellige forældelsesfrister for de enkelte lande, og i Danmark er det tre år. Det vil altså sige, at ifølge loven skal man senest have indgivet sit krav ved domstolene tre år efter flyrejsen.

»Så det er ulovligt, at Ryanair kræver, det er indenfor to år«, mener Eva Persson.

Hun tilføjer, at i mange lande er fristen ifølge loven længere - op til fem år.

»Ryanair regel ville kun være gyldig i et land med en frist på et eller to år, men det mener jeg nærmest ikke, at der er nogen lande, der har. Det er lige friskt nok, at Ryanair sætter sig ud over lovgivningen i de forskellige lande«.

Ryanair vil ikke kommentere på kravet om en frist på to år.

Asta Ostrowski fra Forbrugerrådet Tænk henviser også til forældelsesloven i dansk ret, som siger tre år.

»Det undrer mig, at selskaberne ikke følger myndighedernes anvisninger. Trafik- og Byggestyrelsen bør følge op og skabe klarhed om gældende regler for selskaberne. Jeg vil derfor opfordre passagererne til at klage, selvom der er gået mere end to år«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden