Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Rettigheder. Er et fly forsinket på grund af tekniske fejl, kan det udløse op til 4.500 kroner i kompensation til flypassagerer. Det kan få nogle flyselskaber til at gå på kompromis med sikkerheden, mener luftfartsdirektør.
Foto: Julio Cortez/AP

Rettigheder. Er et fly forsinket på grund af tekniske fejl, kan det udløse op til 4.500 kroner i kompensation til flypassagerer. Det kan få nogle flyselskaber til at gå på kompromis med sikkerheden, mener luftfartsdirektør.

Regler og rettigheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Luftfartsdirektør: Højesteretsdom er skidt for flysikkerheden

Et forsinket fly kan koste et flyselskab en million kroner i kompensation til passagererne.

Regler og rettigheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Direktør i flyselskabet Danish Air Transport, Jesper Rungholm, siger at højesteretsdom, der faldt i går, i yderste konsekvens kan influere på flysikkerheden.

»Jeg kender ingen danske flyselskaber, der ville gå på kompromis med sikkerheden. Men der er en risiko for, at det kan påvirke besætningerne på udenlandske fly, der flyver ind og ud af Danmark, at det fremover vil koste op til 4.500 kroner per passager, hvis flyet bliver mere end tre timer forsinket«, siger Jesper Rungholm til branchesitet Check-in.dk.

Hans melding kommer i kølvandet på to længe ventede afgørelser i Højesteret. Flyselskabet Primera Air tabte begge sager til en gruppe danske flypassagerer, og dommen betyder, at flyselskaber ikke kan bruge tekniske fejl på fly som argument for at undvige at kompensere forsinkede flypassagerer.

Og netop forsinkelser kan koste flyselskaberne dyrt. Hvis den er på over tre timer, og flyvningen går uden for EU, er hver passager berettiget til 600 euro, altså cirka 4.500 kroner, og det kan udløse en udgift på omkring en million kroner for et flyselskab, hvis alle om bord skal kompenseres.

Hvis en pilot for eksempel vurderer, at han eller hun ikke vil gennemføre en flyvning af sikkerhedsmæssige årsager, fordi der er indikationer på tekniske fejl, så »koster det en formue fremover«, siger Jesper Rungholm.

Ingen kompromiser med sikkerhed

Brancheforeningen Dansk Luftfart har meldt ud, at den tager domsafgørelsen »til efterretning«, men mener, reglerne er tolket for vidt.

»Nu må vi tage bolden til den politiske scene for at se, om vi kan finde en bedre balance mellem hensynet til, at passagerer skal have kompensation og også hensynet til luftfartsselskaberne«, sagde direktør Michael Svane ifølge Ritzau efter dommen.

Norwegians pressechef, Daniel Kirchhoff, slår fast overfor Politiken, at sikkerhed har højeste prioritiet.

»Den går vi aldrig på kompromis med«.

Om det kan få betydning for andre flyselskabers sikkerhed, vil han ikke kommentere på. SAS vil ikke udtale sig om spørgsmålet, men henviser til Dansk Luftfart.

Kan man ikke lide lugten i bageriet...

Lars Thykier, direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, er lodret uenig med Jesper Rungholm.

»Er man en samvittighedsfuld pilot, flyver man forhåbentlig ikke, hvis man ikke må. Rettidig vedligeholdelse indebærer jo, at det er meget få fly, der forsinkes på grund af tekniske problemer«.

Lars Thykier tilføjer, at lovgivningen indenfor rejsebureaubranchen er tilsvarende stram.

»Hvis en hotelmedarbejder har vasket gulv og glemt at sætte et skilt op med advarsel om, at der er glat, og en gæst falder og brækker benet, er det rejsebureauet, der er ansvarlig. Sådan er det. Reglerne i flybranchen er heldigvis også meget klare, og muligheden for erstatningskrav fra passagerer er jo en risiko, man tager, hvis man vil være i branchen«, lyder det fra Lars Thykier.

Gustav Frederik Thybo er medstifter og direktør i Flyhjælp, der er et firma, som hjælper flypassagerer med at indhente kompensation fra flyselskaber. Han mener, at hvis flyselskaberne brugte flere penge på vedligeholdelsestjek og udskiftning af gamle reservedele, ville de kunne undgå flere dyre forsinkelser.

»Man bør aldrig flyve med et usikkert fly, og jeg synes, at det er usmageligt, at flyselskaberne hentyder, at økonomiske overvejelser vil gå ud over flysikkerheden.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden