Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
dogayusufdokdok
Foto: dogayusufdokdok

STIGNING. I 2011 fik fire procent flere medhold i deres klager over en dårlig ferieoplevelse.

Sikkerhed og forsikring
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi klager mindre over ferien

I forhold til 2010 er antallet af registrerede klagesager faldet med 12 procent.

Sikkerhed og forsikring
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Udsigt til en baggård. En elevator, som kører og brummer døgnet rundt og forstyrrer nattesøvnen. Kattejammer morgen, middag og aften under altanen. Der er slet ikke nogen altan, og det skulle der have været. Værelset er malet brunt, hvilket medfører depressioner.

Ferien skal være afslapning, men der skal ikke meget til at ødelægge idyllen. Vi er hurtige til at klage over mulige fejl og mangler, men ikke så hurtige, som vi var tidligere.

LÆS ARTIKEL

Det fremgår af årsrapporten for 2011 fra Pakkerejse-Ankenævnet, som behandler klager over pakkerejseprodukter – dvs. rejser, der indeholder både transport og en anden ydelse som f.eks. et hotelophold.

Sidste år registrerede ankenævnet 298 klagesager, hvilket er et fald på cirka 12 procent i forhold til 2010. Nævnet afsluttede i alt 276 sager og afsagde 164 kendelser, mens der blev indgået forlig i 112, eller de blev trukket tilbage.

LÆS ARTIKEL

I 37 procent af de afsagte 164 kendelser fik forbrugeren medhold, hvilket er en lille stigning – 4 procent – i forhold til 2010. I 33 procent af kendelserne fik klageren kun delvist medhold i forhold til det fremsatte krav, mens klager ikke fik medhold i 45 procent. 5 procent af klagerne afviste ankenævnet helt at behandle.

Særdeles positivt er det, at der kun er afsagt én kendelse i 2011, som den erhvervsdrivende ikke har efterlevet.

Flest klager over hoteller

Hvad klager vi så over? Det er ikke kattejammer alt sammen, men især indkvarteringen må stå for skud. Over halvdelen af de afsagte kendelser handler om hotellet. Lidt overraskende måske figurerer hverken mangelfuld rengøring eller fugt- og lugtgener på listen. Derimod er vi i 28 procent af tilfældene stærkt utilfredse med indretningen, standarden, udstyret og størrelsen på værelset. Det er en stigning på 8 procent i forhold til 2010. Hotellets beliggenhed kan også få os til at gribe mobilen og klage til ankenævnet. Det samme gælder, hvis vi bliver placeret på et andet hotel end det, vi havde bestilt. I begge tilfælde drejer det sig om omkring 5 procent af klagesagerne.

LÆS ARTIKEL Transporten er også et ømt punkt og udgør 15 procent. Især forsinkelser og ventetid eller ændringer i transportplanerne irriterer os. Ud over de 298 registrerede klagesager har ankenævnet modtaget 412 skriftlige klager, som ikke har resulteret i en decideret klagesag. Inden rejsebranchen begynder at juble alt for højt over faldet i antallet af sager, skal det lige nævnes, at Pakkerejse-Ankenævnet har holdt færre møder i 2011 end året før, fordi formanden fratrådte. Derfor blev der ikke afsagt kendelser i sidste kvartal.





LÆS ARTIKEL

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden