Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PER MUNCH
Foto: PER MUNCH

FALDLINJEN. Hvor Carina Simonesen normalt ville svinge for at bremse, ønsker man på portbanen at blive mest muligt i faldlinjen.

Sne og ski
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Løb portløb på din skiferie og bliv en bedre skiløber

Der er masser af sjov og nye skierkendelser ved at lære slalomteknik gennem porte.

Sne og ski
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bib. Bib. Bib. Beeeep.

Du har set dem i fjernsynet i deres stramme fartdragter kaste sig ud gennem den elektroniske startsluse ned over en iset piste, hvor kun den perfekte teknik, kombineret med års benhård styrketræning og samuraisværdsskarpe skikanter, kan holde dem på banen.

»Men portløb er ikke kun for profferne. Det kan give dig en hormonindsprøjtning, og en masse skiløbere, der er kommet over et grundlæggende niveau, får ny dynamik«, siger Nikolaj Smedegaard, der leder den alpine skilinje på Skolerne i Oure, Sport og Performance.

På denne regnvåde skidag har han bestilt portbanen på Signal-bjerget i Alpe d’ Huez for at give 60 Politikenlæsere, der er på skihøjskole, en anderledes turbooplevelse på ski.

Og det er en overvindelse for de fleste. At stå og kigge ned over den lange række af røde og blå flag. Ingen kære mor. Bare ned ad bakken, mens det går hurtigere og hurtigere.

Tvunget til at svinge

»Flagene tvinger dig til at dreje på en anden måde i et andet tempo og rytme, end du plejer, og det har skiturister rigtig godt af. For mange har en tendens til at lave den samme type sving i den samme hastighed hele tiden«, siger Nikolaj Smedegaard.

Ned fra bakken kommer Mia. Og på trods af at det sorte skitøj allerede er drivvådt af regn, smiler hun stort. Måske er det adrenalinen. Måske er det bare glæden over at være kommet igennem. Nikolaj Smedegaard begynder at fortælle hende, hvad han kommer til at gentage over for alle, der kommer ned ad bakken denne formiddag, nemlig at de svinger for sent.

»Man tror, at man skal svinge rundt om porten, men i virkeligheden skal svinget starte meget tidligere. Når man nærmer sig næste port, er man allerede på vej til at rejse sig op igen for at starte det nye sving«, forklarer Nikolaj Smedegaard.

»Du kører meget mere på kant og på én ski. Du kommer højere op i fart. Det kan man bagefter tage med sig ud i terrænet, så der kommer lidt mere dynamik og rent skær, også kaldet carving, i dit normale skiløb«.

Ned kommer nu Carina Simonsen, der er veterinærsygeplejerske i Næstved. Hun har købt konceptet med fart og tempo.

»Det er megasjovt. Fuldt skrald. Og så går der lidt konkurrence i det, selv om vi ikke tager tid. Man bliver bare lidt vildere«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden