Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Simon Fals
Foto: Simon Fals

Unge gymnasieelever fester i Prag. Rejsemægleren, der sender flere tusinde danske unge til Prag, er på kant med loven i sin markedsføring.

Sundhed og sygdom
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Drukferier for unge: Rejsebureau er på kant med markedsføringsloven

Reklamer for Prag-ferier til unge fokuserer på billige drinks og 'pubcrawl'.

Sundhed og sygdom
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rejseselskabet Rejsemægleren, der sender flere tusinde danske gymnasieelever til Prag på festlig vinterferie, bevæger sig på kanten af loven i sin markedsføring af ungdomsrejserne.

På hjemmesiden Praguge7.dk markedsfører rejseselskabet sine rejser til unge helt ned på 16 år med tilbud om en såkaldt 'partypakke', der inkluderer happy hour, gratis entré til diverse diskoteker og rabatter på mad og våde varer i den tjekkiske hovedstad.

Men det er selskabets omtale af sin 140 kroner dyre »pubcrawl«, der ifølge Rejsemægleren er »den største pubcrawl i Prag til dato«, som er i konflikt med Markedsføringsloven.

»Med baggrund i gældende retspraksis er brugen af ordet »pubcrawl« som udgangspunkt i strid med reglerne«, siger chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden Andreas Weidemann.

LÆS MERE

I den seneste uge har mediebilledet været præget af flere voldsomme hændelser i Prag, herunder knivstik og hærværk, hvor danske gymnasieelever på vinterferie er indblandet, og Prags politi er derfor forstærket under de unge danskeres ferie i byen. Politiet holder blandt andet øje med de mange barer og diskoteker, hvor blandt andre Rejsemægleren inviterer de unge til fest.

Rejseselskab frifundet for drukreklamer
Andreas Weidemann ønsker ikke at kommentere yderligere på den konkrete sag, men henviser til en dom afsagt i landsretten sidste år om Ung Rejs, der sender unge danskere til festdestinationer som Lloret de Mar og Sunny Beach i Bulgarien.

Travel Booking A/S, der omfatter Ung Rejs og Viby Rejser, blev ved Retten i Esbjerg idømt en bøde på 175.000 kr. for overtrædelse af markedsføringslovens § 8, stk. 2, der siger, at »markedsføring rettet mod børn og unge ikke direkte eller indirekte opfordre til vold, anvendelse af rusmidler, herunder alkohol [...]«.

Men dommen blev anket til Vestre Landsret, som frifandt selskabet - blandt andet med begrundelsen, at »et billede af et barmiljø ikke kunne opfattes som en direkte eller indirekte opfordring til at drikke alkohol«, samt at ordet »happy hour« eller oplysninger om fri øl eller billige drinks ikke var en overtrædelse af loven.

Men landsretten fandt dog, at udtrykket »pubcrawl« er et så aggressivt virkemiddel i forbindelse med salg af rejser til unge, at det må anses for en direkte eller indirekte opfordring til at drikke alkohol.

Forbrugerombudsmand ønsker ny lov
Dommen fik Forbrugerombudsmand Henrik Øe til at sende et brev til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg med en klar opfordring til at ændre lovgivningen.

I brevet skriver han blandt andet, at »som konsekvens af dommen vil jeg derfor kun i et meget begrænset omfang kunne gribe ind overfor erhvervsdrivende, der anvender alkohol som virkemiddel i markedsføring til børn og unge, medmindre der er tale om helt grove tilfælde«.

Han skriver endvidere, at »der med dommen er skabt en betydelig retsusikkerhed«.

Minister foreslår lovændring

12. december sidste år fremsatte Erhvervs- og Vækstminister Annette Vilhelmsen et forslag til lov om ændring af markedsføringsloven med fokus på blandt andet »styrkelse af beskyttelsen af børn og unge i forbindelse med markedsføring af alkohol«.

I paragraf 8 foreslår ministeren, at der indsættes et nyt stykke, der skal lyde: »Stk. 3. Markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år må ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol«.

LÆS OGSÅ

Forslaget har været til førstebehandling og skal nu i udvalg.

Retten i Aarhus idømte Dansk Ungdomsferie ApS en bøde på 55.000 kroner i 2008 for reklamer, der solgte rejser til Lloret de Mar og Sunny Beach med slogans som »Vi besøger 5 barer på 4 timer, med hver sin specialitet«, »baren har gratis drikkevarer« m.v.

I 2012 sendte Rejsemægleren mere end 2.500 gymnasieelever til Prag i vinterferien.

Efter endt deadline har Rejsemægleren kontaktet Politiken.dk og oplyst, at deltagere i pubcrawlen skal være fyldt 18 år. Dette står der dog intet om på Rejsemæglerens hjemmeside for ungdomsrejserne, Prauguge7.dk

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden