Panik. Dette syn kan få folk med flyskræk til at gå i baglås.
Foto: Vincent Thian/AP

Panik. Dette syn kan få folk med flyskræk til at gå i baglås.

Sundhed og sygdom

Ny undersøgelse: Mere end hver tredje har flyskræk

Selv om angst for at flyve er udbredt kan alle kureres, mener ekspert.

Sundhed og sygdom

Svedige håndflader, en tunge som sandpapir, bankende hjerte og en følelse af, at ens sidste time er kommet.

Frygten for at flyve ligger gemt i mange danskere.

Undersøgelser peger på, at mere end hver femte har flyskræk, men ingen større og nyere undersøgelser blandt danskere har slået fast, præcist hvor udbredt angsten for at flyve egentlig er.

Men en ny norsk undersøgelse, som Epinion har fået foretaget for flyselskabet British Airways, kan give et fingerpeg. Det skriver den norske avis Aftenposten.

Af de adspurgte nordmænd i undersøgelsen svarede 68 procent, at de følte ubehag ved turbulens under flyveturen. Takeoff gav en vis frygt hos næsten halvdelen (46 procent), mens mere end hver tredje (36 procent) følte sig utilpas under hele flyveturen.

LÆS OGSÅ

Der er flere grader grader af flyskræk, fortæller psykoterapeut Lene Brøndum Madsen. Sammen med pilot Henrik Bjørn Rasmussen udbyder hun kurser i Billund Lufthavn om flyskræk.

»Nogen har flyskræk i en grad, så de får beroligende piller hos lægen eller tager en snaps og en øl for at være klar til at flyve. Andre tager af sted, men nyder ikke ferien, fordi det eneste de har i hovedet er, »jeg skal hjem igen, og så bliver de nødt til at flyve«. Og så er der dem, som lykkes med at flyve til for eksempel Venedig, men ikke kan komme hjem og i stedet må tage toget«, siger Lene Brøndum Madsen.

Mænd er mere åbne omkring deres angst i dag
Den norske undersøgelse viser også, at flere kvinder end mænd frygten turen op i de højere luftlag. Mens 11 procent af de adspurgte norske mænd angav, at de ikke kan lide at flyve, var tallet for kvinder på 17 procent.

Flere kvinder end mænd i undersøgelsen sagde, at de fandt det ubehageligt, når der var turbulens, eller flyet skulle lette eller lande.

Lene Brøndum Madsen får lige mange henvendelser fra mænd som fra kvinder, så det billede kan hun ikke helt genkende. Dog siger hun, at mænd oftere end kvinder skal tage længere tilløb til at gøre noget ved deres angst for at flyve.

Lars Petersen er pilot og fuldtidsbeskæftiger sig med at hjælpe folk med flyskræk. Det gør han gennem sin virksomhed farimag.dk.

Da han begyndte med at udbyde kurserne i 1997, var cirka 70 procent af dem, som henvendte sig til ham for at få hjælp, kvinder. Resten var mænd. Men i dag vurderer han det til at være 50/50 blandt kvinder og mænd.

»Forældrene til mænd i min generation var meget lukkede omkring deres følelser, og de gjorde derfor ikke noget ved det. Det var »pjattet« og »tag dig nu sammen«. Men blandt unge mænd i dag er det legalt at tale om de her ting og være ærlig« siger Lars Petersen om hovedårsagen til, at flere mænd indrømmer, at de ikke har det godt med at flyve.

Men ud af dem, der befinder sig i 30'erne og som henvender sig til Lars Petersen, er andelen af kvinder dog størst.

»Det er min erfaring, at når vi får børn, er det især kvinder, der får flyskræk. Der er flere knæ, der kan få skrammer, forstået på den måde, at man bliver mere sårbar, og så kan det dukke op«.

Lars Petersen fortæller, at andre kommer til ham for hjælp, når de er omkring 17-18 år og skal ud at rejse og på ekskursion, som involverer en flyvetur. Men den primære målgruppe er danskere i alderen 30 til 50 år.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mange rejsende frygter turbulens

Dårlige oplevelser på en flyvetur kan etablere sig som decideret frygt for at flyve. Sådan opstår skrækken nemlig ofte, fortæller Lars Petersen.

»Man kan have fløjet i mange år uden problemer, og hvis man så kommer ud for en meget hård landing, kan nogle mennesker føle sig bange og føle, og at de har været i livsfare. Frygten kan sagtens komme som følge af turbulens«.

Lene Brøndum Madsen fortæller, at de mennesker, hun hjælper med flyskræk, kan opdeles i to hovedgrupper. Dem som er bange for, at flyet falder ned, og de dør. Og dem som er mest bange for, hvordan de får det, når de flyver. Sidstnævnte gruppe har typisk klaustrofobi og panikangst, når de sætter sig ind i flyet. De får hjertebanken, høj puls, sveder og har kvalme og ryster.

»Det minder om et ildebefindende, og nogen ved ikke, hvad det er. Men de fysiske symptomer er afgørende for, at de ikke tager ud at flyve. Men det kan man med de rigtige teknikker lære at håndtere«.

LÆS OGSÅ

Mange selvhjælpsbøger og terapiformer tilbyder danskerne hjælp med at blive fri for flyskræk. Lars Petersens metode er modsat eksempelvis hypnose 'vidensbaseret'. Han mener, at vejen frem er at give indsigt i, hvordan et fly fungerer for at kunne kurere flyskræk.

»Jeg beder om, at man skriver en liste om, hvad det er for ting, man er urolig ved under en flyvning, og så taler vi ud fra de emner. Jeg ser på flyvning med pilotbriller og som en fysisk ting, der ikke er noget mystik ved. Lige meget hvor meget hypnose eller trance, man kommer i, vil virkeligheden altid være der. Man skal lære at erkende den og leve med den«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lene Brøndum Madsen udbyder som nævnt kurser i samarbejde med pilot, Henrik Bjørn Rasmussen. Han fortæller om fly og flysikkerhed, og Lene Brøndum Madsen håndterer angst-delen.

»Man skal blive bevidst om, hvad det er man tænker, som skræmmer en fra vid og sans og forstå, hvordan tankerne påvirker kroppen. Og man skal lære, hvordan kan man hjælpe sig selv og undgå at hyperventilere«.

Det er Lars Petersens erfaring, at alle kan komme over deres flyskræk, men at det kræver, man holder det ved lige og flyver flere gange om året. Lange pauser kan få frygten til at dukke op igen. Lene Brøndum Madsen vurderer til gengæld, at selv om langt de fleste kan hjælpes, så er der en lille del, der aldrig kommer over deres flyskræk.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce