Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:

Newyorkerliv. Claus Pilgaard alias 'Chili Klaus', som er aktuel med en bog om det stærke krydderi 'Chili Klaus - den er go' i ørerne', sammen med hustruen Jette Torp i New York. Privatfoto

Rejseminder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Chili Klaus: »Hun ville kysse, og jeg ville gerne på museum«

Manden, der lokker folk til at spise chili, deler ud af sine rejseminder.

Rejseminder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Min første rejse ...

gik til Tversted mellem Hirtshals og Skagen i Vendsyssel. Jeg kommer fra en familie med fire børn og en folkevogn variant 1600. Vi rejste ikke ret meget, men fordi min far var fra Nordjylland, kørte vi til Tversted og boede hos min farmor. Der var vand og strand, og dengang i 1970’erne smed vi al tøjet, så der var nok at kigge på, og jeg kedede mig aldrig.

Min bedste rejse ...

gik til Bali i tre uger i begyndelsen af året. På Bali er der en forbindelse mellem ånd og menneske, og de føles som meget rige. De er godt funderet i noget, man som vesterlænding forsøger at knække. Jeg besøgte bl.a. et hinduistisk tempel, og der var et godt forhold mellem voksne og børn, selv om folk var inddelt i kaster. De kunne godt klare, at børnene forlod deres pladser og for omkring.

Min værste rejse ...

var min første kærestetur med min nuværende kone til Stockholm i 2003. Vi havde nok ikke helt afstemt forventningerne om, hvad det gik ud på. Hun ville kysse, og jeg ville gerne på museum. I dag lægger jeg mig fladt ned og indrømmer, at det havde jeg ikke helt forstået. Siden har jeg lært, at kysseri også kan være helt fornøjeligt.

På rejser medbringer jeg altid ...

mit kamera. Jeg kan godt lide urban street fotografering med hverdagsliv og mennesker. Så tager man 100 billeder, og der er to, som dur.

Min favoritrejsepartner ...

er min kone, Jette. Hun er logistikchef. Hun får booket, sørger for boardingpas, parkering og forudbestillinger. Der er styr på det, mens jeg løber rundt og pakker. Det giver en dejlig ro at læne sig op ad en, som har is i maven.

Min seneste rejse ...

gik til New York i september i 10 dage sammen med fruen. Turen var en kombination af ferie og research. I USA bruger man chili meget mere end her. I østersbaren på Grand Central Station står der f.eks. lige sådan en cholula (hot sauce baseret på chili, red.), og den river selvfølgelig ikke hovedet af en, men giver farve til østersen. Chili er som et tredje ben i mad.

Mit bedste rejsemåltid ...

fik jeg på Færøerne, som jo er fårenes land. På restaurant Áarstova i Torshavn fik jeg en lammekølle, som havde ligget i øl i 10 timer. Den var helt fantastisk. Et godt måltid kræver en samklang mellem ens mentale tilstand og det sted, hvor man er.

Det dummeste, jeg har gjort på en rejse ...

var, da jeg gik i panik på 25 meters dybde under en dykning i Sharm el Sheikh i Egypten. Regulatoren, jeg havde i munden, var defekt, og jeg skulle nærmest suge luften ud af den, når jeg kom under tryk. Jeg skulle dykke mellem to rev og svømme langt, og når jeg kiggede ned, var der bare et sort dyb, og så begyndte min puls bare at stige. Men jeg fik da styr på det.

Jeg rejser altid tilbage til ...

Tversted, hvor vi har sommerhus. Nogle steder kan man godt havne i det, jeg kalder ’lost in translation’, men det gør man ikke i Tversted. Her forstår man tonen. Man kan godt komme til et sted, hvor man ikke helt forstår sproget, men genkender tonen. Sådan var det også på Bali.

Mit bedste tip til Tversted ...

er at tage ned på stranden ved solnedgang med et campingbord, sætte sig og knappe en øl op eller tage et glas vin. Hele Tversted er faktisk enig om, at det er det, man gør. Når solen er væk, går folk tilbage til deres huse.

Den mest interessante person, jeg har mødt på en rejse, er ...

en pigekok, Siri, som jeg mødte på Bali. Hun viste mig, hvordan hun tilberedte sin chilisalsa, og vi blev så gode venner, at hun inviterede mig hjem til sin familie. Hun boede tæt på en vulkan, og vi kørte på scooter i en halv time. Siri ejede intet i forhold til os, men det betød ikke noget. Vi sad på en måtte og hyggede os. Det handlede om at give.

Min næste rejse ...

går til London i julen sammen med min kone, vores fire sammenbragte børn og min svigermor. Vi er spredt for alle vinde, og hvis man overhovedet skal have en chance for at holde sammen på fire børn, er man nødt til at kidnappe dem og tage til London.