Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
AFREJSE. De fleste danskere rejser på charterferie til sydens sol - som her den græske ø Rhodos - fra danske lufthavne som Kastrup, Billund eller Aalborg, men det er også muligt at købe charterrejser fra Hamburg.
Foto: iStockPhoto

AFREJSE. De fleste danskere rejser på charterferie til sydens sol - som her den græske ø Rhodos - fra danske lufthavne som Kastrup, Billund eller Aalborg, men det er også muligt at købe charterrejser fra Hamburg.

Sol og strand
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Billig charterferie fra Hamburg lokker danskere

Priserne kan være lavere, men tysk rejsegaranti er ikke så god som den danske.

Sol og strand
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hamburg er ved at blive en slags Danmark.

I hvert fald, når det gælder byens lufthavn, som tiltrækker flere og flere danskere.

Det har et dansk rejsebureau taget konsekvensen af, for det sælger udelukkende rejser fra nordtyske lufthavne, herunder Hamburg.

»Der er et kæmpe udvalg af charterrejser fra f.eks. Hamburg. Du kan rejse alle dage, og der kan være afgang både morgen og aften«. Det siger Carsten Aaby, direktør og partner i Skov Rejser, som blev grundlagt i 2011.

Tysk forbrugerbeskyttelse halter

Direktør i Danmarks Rejsebureauforening, Lars Thykier, påpeger dog, at den tyske forbrugerbeskyttelse ikke er så god som den danske, når det gælder pakkerejser.

»Tyskland har ikke noget pakkerejse-ankenævn, så hvis en klagesag går i hårdknude, skal du til de tyske domstole«, siger Lars Thykier.

Erfaringerne fra Danmark viser dog, at det kun er promiller af danske charterrejser, der udløser klagesager.

Større valgfrihed i Tyskland

Som et plus nævner Carsten Aaby fra Skov Rejser, at der en større valgfrihed fra tyske lufthavne:

»Du kan være af sted i 4 dage eller 10 dage. Den store fleksibilitet er vigtig for mange af vores kunder«, siger Carsten Aaby.

En ulempe er, at man skal bruge tid og penge for at komme til Hamburg.

»Vi sælger dog også rejser til folk fra københavnsområdet. Det koster noget at køre til Hamburg, men hvis en familie på fire skal af sted, koster ferierejsen måske 30.000 eller 40.000 kroner hos et dansk bureau. Hos os kan du spare 10.000 kroner, hvis du rejser med et tysk bureau fra Hamburg«, siger Carsten Aaby.

Han siger, at de fleste vælger traditionelle charterdestinationer i Spanien, Tyrkiet og Grækenland, men også Egypten, Thailand, Cuba og Den Dominikanske Republik er på programmet hos de tyske charterbureauer.

»Som gennemsnit ser vi en besparelse på 40 procent i rejsens pris. Det tyske marked er kæmpestort, og derfor ser vi et enormt prispres«, siger Carsten Aaby.

Beskyttet af tysk ordning

Når man køber en tysk charterrejse på denne måde, er man beskyttet via tysk rejsegarantiordning. Den er baseret på den samme EU-lovgivning som den danske rejsegaranti. Men den danske ordning er udbygget på flere måder, som giver forbrugeren en bedre beskyttelse.

Den tyske garantistillelse betyder ifølge direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening, at man ikke kan være sikker på 100 procent dækning, hvis det tyske rejsebureau går konkurs.

Den danske turist skal også være indstillet på, at kommunikation til det tyske rejsebureau muligvis skal foregå på tysk, hvis der skal indgives en klage efter rejsen.

»Man skal nok heller ikke regne med, at der er dansktalende guider med på de tyske rejser«, påpeger Lars Thykier.

Skov Rejser ønsker ikke at oplyse, hvor mange rejser af denne type de sælger.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden