0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Louisiana-direktør: Her er verdens fem bedste kunstbyer

Selv om de er højrøvede på gallerierne i New York, skal man ikke snyde sig selv for et besøg, mener Poul Erik Tøjner.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Markus Stuecklin
Foto: Markus Stuecklin

MESSE. Nok er kunsten i profane rammer, men man skal ikke snyde sig for et besøg under kunstmessen i Basel, Schweiz.

Storby og kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Storby og kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Direktøren for Louisiana, Poul Erik Tøjner, har flere museer og gallerier over verden, som han altid besøger, når han er i nærheden.

Turengårtil.dk har bedt ham om at pege på de fem bedste kunstbyer i verden.

New York, USA

Den ultimative by, der kombinerer de store institutioner, den etablerede og den unge kunst, er New York. Den har selv sagt nogle af de fineste museer.

Der er mange penge i New York, og det, der beriger kunstscenen er penge. Forstået på den måde, at der sagtens kan bo en masse kunstnere i nogle produktive miljøer, men uden penge, får det ikke en stor yderside mod publikum.

Når jeg tager til New York, kan jeg være i byen i en uge, og det er stadigvæk ikke tid nok. Det er en målestok for, at der er meget. Både MoMa, PS1 og New Museum.

Det er en meget behagelig kunstby, hvor det er praktisk, at mange gallerier ligger i samme kvarter, som eksempelvis Chelsea.

Niveauet er generelt højt, og det hele er professionaliseret og lagt an på, at der kommer mennesker og ser kunsten. Nogle mennesker bryder sig ikke om, at kunsten bliver for branche-agtig og professionel, men det er meget behageligt for os, der skal se den.

Der er sket en udvikling blandt gallerierne. De har pengene og rammerne til, at de kan opføre sig som museer og løfte udstillinger. Det er herligt for de mennesker, der skal se på kunsten.

Pace Gallery - og området ved 10 avenue og 20th street. Her skal man tage det helt roligt, selv om de ser højrøvede og fornærmede ud på gallerierne, for kunsten er for din skyld.

New York har en meget cool gallerikultur, hvor man skal overvinde sig selv, og da jeg først begyndte at komme på gallerierne, var jeg lige så skræmt som i en Prada-butik, hvor man tænker, »hvad laver jeg dog her, og må jeg overhovedet gå her«.

Pace Gallery - læs mere om galleriet .
PS1 - læs mere om museet.
MoMa - læs mere om museet.
New Museum - læs mere om museet.

London, Storbritannien

Byen har det mest levende museum i verden, nemlig Tate Modern, som - uanset hvad man mener om dets udstillinger - altid har en dynamik og en ungdommelig tilgang til tingene. Jeg er aldrig i London uden at gå på Tate. Og så er der eksempelvis Tate Britain og National Portrait Gallery.

Gallerierne ligger mere spredt end f.eks. i New York, så man må bevæge sig rundt. Adfærden er dog den samme og udstråler arrogance, men der er alligevel en engelsk tone, som gør gallerierne mere tilgængelige og venlige.

Jeg går som regel på White Cube, Timothy Taylor og Victoria Miro. Også Frieze-kunstmessen, der falder omkring efterårsferien, er et besøg værd.

Timothy Taylor Gallery - læs mere om galleriet.
White Cube - læs mere om galleriet.
Victoria Miro Gallery -