Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Lærke Posselt
Foto: Lærke Posselt

Evaluering. Familien Yang fra Beijing vil godt svare på spørgsmål fra Wonderful Copenhagens Signe Jungersted. Andre kinesere har været mere skeptiske og blev først interesserede, da de opdagede, at de fik en gave for ulejligheden.

Storby og kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kinesiske turister: København er slet ikke kinesisk nok

Turister fra Kina er generelt begejstrede for Danmark, men de savner også ... Kina.

Storby og kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Først er familien Zhang fra Beijing lidt for høflige til at svare på, hvad der var dårligst ved deres netop overståede besøg i København.

Men i løbet af samtalen med Signe Jungersted fra turistorganisationen Wonderful Copenhagen giver de udtryk for utilfredshed med, at det kun var ansatte i de dyre butikker, der kunne tale kinesisk – og det var jo, fordi de skulle sælge deres produkter, mener familien.

LÆS OGSÅ Der var ingen på hotellet, der kunne kinesisk, og der var næsten ingen information på sproget. Nå ja, og så kunne den kinesiske mad, de fik på restauranten i København kun lige gå an, mener Zhang’erne. Udsagnene er typiske for de godt 200 kinesiske turister, som Wonderful Copenhagen her i august har interviewet på vej hjem fra Københavns Lufthavn. 110.000 kinesiske turister i år Interviewene er led i projekt ’Chinavia’, hvor nordiske landes turistorganisationer forsøger at samarbejde om at få flere kinesere hertil – og især at få dem til at blive lidt længere.

De seneste år er antallet af kinesiske overnatninger i København slet ikke vokset så meget som for eksempel Frankfurt, Prag og Zürich, og Wonderful Copenhagen vurderer, at man får mere ud af at slå sig sammen med Stockholm, Göteborg, Oslo og Helsinki i det store Kina-kapløb mellem de europæiske byer.



Kinas middelklasse vokser som bekendt eksplosivt, og stadig flere søger oplevelser i udlandet. I fjor lagde 70.000 vejen forbi Danmark. I år regner man med 110.000, og ifølge prognoserne vil tallet stige 15-20 procent årligt fra 2013 og frem.

’Alt godt fra Europa’-rejser
Kineserne bor relativt billigt, men de bruger i gennemsnit hele 5.000 kroner, når de er i byen. Og samlet lægger de generelt klart mere per døgn end stort set alle andre nationaliteter, fordi de køber mærkevarer i stor stil. Det fremgår også, når man ser på deres plastikposer her i lufthavnens finger C, hvor den sidste shoppemulighed netop er blevet udnyttet i blandt andet Gucci, Louis Vuitton, Ole Mathiesen-ure – og Ecco.

Men kineserne har typisk kun ti dages ferie på et år, så turene er oftest meget tætpakkede, og kineserne tilbringer gennemsnitligt kun lige over et døgn i København. Det har familien Zhang også gjort. Men det var til gengæld den bedste del af turen, forsikrer de – for her kunne de få frisk luft ved en gåtur helt fra Den Lille Havfrue og til Amalienborg.

Zhang-familien mener som mange af de andre interviewede, at de har haft for kort tid hvert sted, men på den anden side er der prestige for kineserne i at kunne vise dem derhjemme billeder af en masse byer og lande, som de har været i. Derfor er stort set alle pakkerejserne arrangeret efter denne ’alt godt fra Europa’-skabelon. Og da kineserne stadig er tilbageholdende med selv at sammensætte et rejseprogram, er det ret få individuelt rejsende, Jungersted og hendes to kinesiske kolleger har mødt på deres interviewrunder.

Kinesiske kulturforskelle
Nogle af de individuelle sidder ligesom familien Zhang og venter på flyet til Beijing ved gate C29. Familien Yang bliver meget glade for at høre Signe Jungersted tale kinesisk, for i deres fem dage i Danmark har de stort set kun mødt deres sprog, når de mødte landsmænd. De synes også, at Strøget var alt for lille, og det samme gjaldt i øvrigt de enkelte butikker, så det var faktisk svært at bruge alle de kroner, de havde vekslet sig til.

LÆS OGSÅ

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men her er meget børnevenligt, understreger de med store smil. Deres yngste var vild med Legoland og har lige fået et par ekstra Lego-poser fyldt her i lufthavnen. Der var også rigtig flotte historiske huse og museer, for eksempel var de glade for skulpturerne på Thorvaldsens Museum.

Familien Yang bliver endnu gladere, da de finder ud af, at Politikens fotograf er professionel, for så kan hun forevige familien på kinesisk smartphone sammen med Signe Jungersted.



Også ovre ved gate C33, hvor Shanghai-flyet holder klar, er der enkelte individuelt rejsende, men her støder Wonderful Copenhagen på konkurrence: Lu Guohe og hans kone har primært været i Aarhus, fordi deres søn studerer der. De har dog nogenlunde samme oplevelse af København som mange af deres landsmænd – og understreger også, at vi er bagud i forhold til andre europæiske byer, når det gælder sprogkundskaber og information på kinesisk.

Det har i øvrigt været sværere for Jungersted og hendes kolleger at få de rejsende fra Shanghai til at medvirke i interviewene. Mange fra denne by, Kinas businesshovedstad har sagt nej med henvisning til, at de har for travlt. Det har dog ofte ændret sig, når de har set, at de, der har sagt ja til at medvirke, fik en ravgave.

De fleste har været tilfredse med ravsmykkerne, men en aften skabte de mere ufred end harmoni. Flere af de interviewede syntes, at gaverne for små eller forkerte, og der opstod nærmest tumultagtige tilstande, da de krævede dem byttet.

Vilde med miniudgave af havfruen

Nogle oplevelser fra København og omegn har de rejsende fra Beijing og Shanghai dog til fælles – ud over det der med, at for få taler kinesisk, og de kinesiske restauranter lader meget tilbage at ønske. De synes, at her er fint grønt, og at byen og dens indbyggere virker sunde, fordi så mange cykler. Men her er altså alt for lidt H.C. Andersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ De interviewede er egentlig ikke skuffet over størrelsen på Den Lille Havfrue, som amerikanerne eller japanerne jo ofte giver udtryk for. Det er mere det, at der ikke rigtig er andet – i hvert fald ikke på denne side af Odense, som de sjældent har tid til at suse forbi. Faktisk er appetitten på H.C. Andersen så stor, at Signe Jungersted og hendes to kolleger i interviewugen tit så kinesiske turister, der pludselig smed alle shoppingposerne, efter at de var kommet gennem paskontrollen til finger C. Og så stillede de ellers op for at blive fotograferet foran en miniudgave af den i forvejen ret lille havfrue.



Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden