kø. Turister i kø ved en sightseeingbus ved Amalienborg. Med en stigning på 12 procent om året er København en af Europas hurtigst voksende turistbyer.  Foto: Martin Bubandt

kø. Turister i kø ved en sightseeingbus ved Amalienborg. Med en stigning på 12 procent om året er København en af Europas hurtigst voksende turistbyer. Foto: Martin Bubandt

Nyheder

»Smukke omgivelser og rigtig god softice« trækker turister til København

Antallet af turister i København er rekordhøjt. Få svarene på hvorfor.

Nyheder

Et miks af forskellige sprog og et mylder af mennesker. Amalienborg Slotsplads er pakket med turister, der alle venter tålmodigt på, at Den Kongelige Livgarde holder vagtskifte.

København sætter turismerekord, og med en stigning på 12 procent om året de seneste to år er byen en af Europas hurtigst voksende turistbyer.

LÆS OGSÅ På afstand fra livgarderne og i læ for solen sidder Huang Zheng. Hun kommer fra Kina, men bor og arbejder i Sverige. Hun har besøg af sine forældre og venner, som er fløjet fra Kina til København. »Uden at overdrive vil jeg sige, at du kan finde det hele i København. Det nye, det gamle som slottet her og det moderne – både moderne musik og design. København har en meget blandet kultur, som jeg gerne ville vise mine forældre«, siger Huang Zheng. Hendes venner nikker genkendende. De nyder deres ophold, og især Københavns kultur har gjort indtryk.



»Jeg bor i Stockholm, men ville hellere vise dem København, da byen har en meget anderledes kultur«, siger hun, men tilføjer, at det også var belejligt for hendes gæster, at SAS har direkte fly fra Shanghai til København.

Mere tilgængelig
Når først de er i København, er det billigt, forklarer Huang Zheng, at flyve videre til Sverige og Norge, som er næste mål på ferien.

Omringet af de fire palæer, som udgør Amalienborg, går livgarden i gang med vagtskiftet. Huang Zheng og venneparrets børn sætter i løb hen over slotspladsen mod garderne for at tage del i ceremonien. De voksne følger efter, og sekunder senere er de forsvundet i mængden af turister.



Henrik Halkier, der er forsker i turisme på Aalborg Universitetet, mener, at de mange nye turister netop kommer til København, fordi byen er blevet mere tilgængelig.

Derfor kommer der nu turister fra lande, som normalt ikke besøger København. Selv om de stadig udgør en mindre del af det samlede billede, kommer der mange flere turister end tidligere fra lande som Finland, Schweiz, Rusland, Canada og Kina. Fra 2010 til 2011 kom der ifølge Wonderful Copenhagen (WoCo) eksempelvis 30 procent flere kinesere.

Butikkerne vilde med kinesere
Især detailhandelen kan godt mærke de mange turister fra Kina.

Global Blue, som er en taxfree-ordning, hvor turister uden for EU kan få refunderet momsen, har det seneste år fået 82 procent flere kinesiske kunder, så de i dag udgør næsten halvdelen af turisternes køb af momsfrie varer.

»Vi oplever i høj grad flere turister og specielt kinesere. De store brand som Louis Vuitton, Gucci, Burberry får meget stor glæde af kineserne lige nu, men generelt bidrager de virkelig meget til detailhandlen«, fortæller Morten Winter, salgschef for Global Blue.



Foran Louis Vuittons butik på Strøget står Lili Guan. Hun kommer fra Beijing, men har indtil for et år siden arbejdet i København.

Hun har ligeledes besøg af nogle venner – dog i forbindelse med et forretningsærinde. Hele ugen har den stået på arbejdsrelaterede møder, men nu er Lili Guan ved at vise sine venner Strøget, som denne lørdag ligner en myretue, ud og ind af butikker går folk med hænderne fulde af nyindkøbte varer.

Turisterne er ikke til at tage fejl af. Med vandflasker, isvafler og guidebøger i hænderne og spejlreflekskameraer over skuldrene bevæger de sig langsommere end resten af mængden.

»Strøget er et meget kendt sted, så jeg ville bare vise dem lidt rundt, så de kunne opleve den gode atmosfære«, siger Lili Guan. Tidligere på dagen har de været en tur på Kronborg Slot i Helsingør og et smut forbi Parken. De har ikke planlagt at købe noget, men de udelukker ikke, at det godt kan ske.

Rigtig god softice

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En duft af nybagte vafler hænger i luften, og tilbud om pølser, postkort og nøgleringe med Den Lille Havfrue har gjort køen ved iskiosken på Langelinie lang. På en bænk ved siden af sidder familien Takumi fra Japan og nyder hver sin softice. Mor, far og søn har den seneste uge besøgt et utal af byer i og omkring Europa. De er på tur med et krydstogtskib, fortæller faren. Det har ført dem fra Rusland til Estland, og nu er de endt på bænken på Langelinie.



LÆS OGSÅ »København er kølig, frisk, har smukke omgivelser og rigtig gode softice«, siger han, men indrømmer, at han ikke kendte særlig meget til København inden deres ankomst, men Den Lille Havfrue havde de dog alle tre hørt om. Selv om det er nemt at finde turister fra andre kontinenter end Europa, er det dog fortsat vores nordiske venner, som er de hyppigste gæster i København. Med næsten en million svenske og norske overnatninger i 2011 udgør vores naboer 17 procent af turismen i København.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden