Attraktion. Kinesiske turister har ofte Den Lille Havfrue, H.C. Andersens statue, Amalienborg og Nyhavn på deres 'to do-liste', når de besøger København. Men de efterspørger også autentiske oplevelser.
Foto: FRANDSEN FINN

Attraktion. Kinesiske turister har ofte Den Lille Havfrue, H.C. Andersens statue, Amalienborg og Nyhavn på deres 'to do-liste', når de besøger København. Men de efterspørger også autentiske oplevelser.

Storby og kultur

Eksperter: Kinesiske turister kløjes i dansk kultur

Turistorganisationer skal gøre en indsats for at markedsføre Danmark.

Storby og kultur

Hvorfor er mange kinesere dårlige til at stå i kø? Hvorfor forventer de ofte hurtig ekspedition i butikkerne? Og hvorfor tager de så mange billeder og køber så mange souvenirs?

Et sigende antal kinesiske turister ses i det københavnske gadebillede, men for turistbranchen kan deres opførsel være svær at forstå. De kinesiske turister kan omvendt føle, at de bliver dårligt behandlet, når de holder ferie i Danmark.

Det bekræftede en undersøgelse, som Wonderful Copenhagen udførte i 2012 med udgangspunkt i interviews med kinesiske turister, der var på besøg i byen. Her blev især serviceniveauet kritiseret.

For at klæde turistbranchen bedre på til det stigende antal kinesere, der rejser til hovedstaden, har Wonderful Copenhagen søsat et projekt, der skal gøre København »Kina-klar«. Som en del af projeket tilbyder Wonderful Copenhagen medarbejdere fra eksempelvis museer, attraktioner, hoteller og restauranter at deltage i et lynkursus, hvor de får viden om kineseres baggrund, væremåde og forventninger som turister.

Alt sammen med det mål at få kineserne til at føle sig godt tilpas i København - så godt tilpas, at de rejser hjem med et ønske om at komme tilbage og desuden spreder deres gode oplevelse til andre. Kinesere er nemlig en turistgruppe, som turistbranchen herhjemme gerne vil have godt fat i, fordi de bruger rigtig mange penge, når de er her.

Kinesere er anderledes end andre turister

Politikens korrespondent i Beijing, Kim Rathcke Jensen, mener, at et sådan kursus og en turismeindsats rettet mod kinsere i det hele taget er en rigtig god idé.

»Kinesiske rejsende ved jo godt, at de er i et andet land med andre skikke. Men det vil helt klart give noget, hvis man viser, at man kender til dem. For eksempel udtales tallet fire på kinesisk på samme måde som det at dø, mens tallet otte betyder held. Prissætter man noget til 888 kroner, vil det sælge så meget mere end prisen 799 kroner. Det er en lille ting, men det vil de lægge mærke til«, siger han.

Kim Rathcke Jensen tilføjer, at »resten af verden opfører sig lidt anderledes end kineserne«, og der derfor er god grund til at få en god forståelse for deres kultur og behov som turister.

Fokuset på kinesere spirer flere steder i turistbranchen. Københavns Lufthavn har eksempelvis en app på kinesisk, som man gratis kan downloade, og akvariet Den Blå Planet er på vej med at få en del af sin hjemmeside oversat til kinesisk. Desuden vil Aarhus Kommune også styrke sin indsats i Kina og har for nylig fået en kinesisk hjemmeside.

Men mange flere turiststeder kunne med fordel følge i de fodspor, mener Kim Rathcke Jensen. Og det behøver ikke at være en stor indsats som en kinesisk hjemmeside. Kim Rathcke Jensen peger på, at mange kinesere ikke kan engelsk. Derfor vil restauranter med menukort på kinesisk være en rigtig god ide.

Kinesere kender H.C. Andersen men ikke Danmark

Han bakkes op af Liu Yaping, der er professor med speciale i turisme på Guangxi Universitet.

»Sproget er en vigtig faktor, så USA og andre engelsktalende lande ligger højt på listen over over steder, kinesere gerne vil besøge. Sprogbarrierer og problemer med at læse skilte kan derfor give problemer«, siger Liu Yaping til Politiken.

Udsigt til 80.000 turister fra Kina

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Derfor mener professoren også, det er vigtigt, at Danmark gør en ekstra indsats for at gøre opmærksom på sig selv.

»Danmark er et lille land, der ligger meget langt fra Kina, og kinesere ved ikke meget om kulturen. Hvis Danmark virkelig vil tiltrække flere turister, skal landet markedsføre sig mere både på de sociale og i de traditionelle medier«, lyder rådet fra Liu Yaping.

Sociale medier er meget brugte i Kina, det er blandt andet derfor, man ser, at kinesere tager mange billeder på deres rejse - for at dokumentere deres oplevelser overfor venner og familie. Rigtig mange benytter den sociale tjeneste Weibo, der tilsvarer Twitter eller Facebook. I december måned sidste år oplyste Sina, der ejer Weibo, at det havde 129 millioner aktive brugere.

Kim Rathcke Jensen, der har boet i Kina i flere år, er helt enig i, at Danmark bør promovere sig via de sociale medier:

»De kender H.C. Andersen, men det er ikke ensbetydende med, at de kender Danmark, så landet skal virkelig markedsføres. Det vil blive lagt mærke til, hvis man er på de sociale medier, og det er vigtigt, at man henvender sig til kineserne med de talerør, de bruger«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden