Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 PR
Foto: PR

til race. Den klassiske Mercedes 300 SL er kendt for sine mågevingedøre. Den blev bygget både til væddeløb og mere civilt brug.

Storby og kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fire ikoniske bilmærker viser deres gamle skatte frem

Audi, BMW, Mercedes og Porsche har bygget flotte museer i deres hjembyer. Her kan man se, hvordan bilmærkerne har udviklet sig frem til i dag.

Storby og kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fortiden kan være mere spændende end nutiden.

Ud fra denne tankegang har fire store tyske bilmærker skabt hver sit museum, hvor man ikke ser meget til de allernyeste modeller, men til gengæld er der god mulighed for at beundre de gamle modeller og få en idé om, hvordan disse mærker har arbejdet sig op til at blive det, de er i dag.

LÆS OGSÅ Museerne ligger som perler på en snor i Sydtyskland – BMW i München, Porsche og Mercedes i Stuttgart og Audi i Ingolstadt. Ikke kun for bilnørder

Museerne er bygget op på stort set samme måde: Man starter ved år 0 for hvert af de fire bilmærker og bevæger sig frem mod nutiden. Der er hovedvægt på det historiske, og det vil sige biler, der kan være op til 100 år gamle. De allernyeste modeller ser man ikke meget til, men de står jo også hos enhver bilforhandler. Museerne fortæller ikke bare om bilerne, men prøver også at sætte dem ind i de perioder, de blev fremstillet i. Det lykkes bedst for Mercedes, som også fortæller om Europas historie år for år gennem det seneste århundrede og lidt til.

LÆS OGSÅ Er der kun tid til at besøge ét af museerne, vil vi pege på Mercedes’ som det, der giver størst udbytte. Her er der flest biler, og her får man mest at vide om det samfund, der byggede bilerne. Men de andre museer er også et besøg værd. Og ikke kun for bilnørder.



Audi: Den kringlede fortid

Hov, her er noget galt. På pladsen foran Audimuseet holder en Opel fra 1960’erne, som om den er en del af udstillingen. Det er den ikke – vi går ind og leder i starten forgæves efter biler, der hedder Audi.

Det skyldes, at Audi er et bilmærke, der opstod i trods, levede i glemsel i en årrække, og mærkets overlevelse skyldes muligvis, at en række medarbejdere i 1960’erne i hemmelighed og uden ledelsens viden udviklede en ny bilmodel, der skulle blive en kanonsucces.

Denne kringlede historie udredes på museet:

Audi blev grundlagt i 1909 af August Horch. Han havde ellers startet sit eget bilmærke, Horch, i 1899, men blev smidt ud af firmaet på grund af diverse uoverensstemmelser. Han grundlagde derfor Audi, som er den latinske oversættelse af Horch (’jeg lytter’).

Audi kom med i sammenslutningen Auto Union i 1932 (mærkerne Auto Union, DKW og Wanderer), og det er herfra, at det nuværende logo med de fire ringe stammer. I 1969 overtog VW alle aktier i Auto Union og begyndte at satse på Audi – dog på ret lavt blus. En udviklingschef mente, at det kunne gøres bedre, og startede i al hemmelighed et projekt, der skulle blive til den første Audi 100 – en ret stor bil, der passede perfekt til det økonomiske opsving i Tyskland. Og derefter stod der ’succes’ på Audi.

Audi Forum, Ingolstadt. Bus 11 til Audi Forum. Entre: 2 euro (15 kroner). Åbent alle dage.


Mercedes: Her startede det hele

Den såkaldte Patentwagen fra 1886 er anerkendt som verdens første bil, og derfor har den prominent plads på Mercedes-museet. Dog ikke i den originale udgave – det er en kopi, der er bygget med imponerende sans for alle detaljer.

Der skulle ikke gå ret mange årtier, før bilen bevægede sig væk fra at være motoriserede hestevogne til mere rendyrkede automobiler. Og Mercedes har dyrket samtlige nicher i bilproduktionen, der alle sammen er at se på museet: sportsvogne, luksusbiler, lastvogne, busser og racerbiler.



Der er forskellige tematiserede samlinger rundt om på de fem etager, og vi gætter på, at der bliver flyttet rundt på bilerne fra tid til anden, men der er nok visse opstillinger, Mercedes sikkert gerne vil vise permanent: f.eks. en komplet samling af alle syv generationer af SL-sportsvognene.

Og hvis man kigger ud ad vinduerne fra en af de højeste etager, har man udsyn til en af Mercedes-fabrikkens testbaner – måske kan der dukke en ny, hemmelig prototype op her.

Bliver man så forelsket i tanken om at eje en ældre velplejet klassisk Mercedes, er det bare at henvende sig i salgsafdelingen. Her er adskillige restaurerede køretøjer til salg.

Mercedes-Benz Museum,Mercedesstrasse 100, Stuttgart. S-tog S1 til Neckarpark. Entré: 8 euro (60 kroner). Lukket mandag

.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Porsche: Motorsport altid i fokus

De fleste vil forbinde Porsche med sportsvogne, men firmaets stifter, Ferdinand Porsche, startede med knap så eksotiske køretøjer, f.eks. en brandbil, der var i brug i 56 år.

Men for Porsche har det altid drejet sig om sportsvogne. Første projekt var model 356 afledt af den klassiske VW-boble, som Ferdinand Porsche også udviklede. Det skete på bestilling fra Hitler og det nazistiske styre, men sammenhængen nævnes ikke på museet.



Racerløb har været ekstremt vigtige for Porsche, og racerbiler fylder da også omkring halvdelen af museets udstillingsareal. Om samfundsudviklingen i øvrigt fortæller museet ikke meget. Heller ikke, at Porsche blev så hårdt ramt af f.eks. 1970’ernes energikrise, at de var tæt på at gå konkurs.

Som en god får man udleveret et sæt hovedtelefoner med en lydguide, der fortæller små historier om de enkelte biler. F.eks. om en Porsche 356 Cabriolet i politiudgave – der var tjenstlig ordre til det sydtyske politi om, at kalechen skulle være åben ved alle temperaturer over 2 grader. På den måde havde betjentene bedst udsyn i trafikken.

Porsche Museum, Porschestrasse 1, Stuttgart. S-tog S6 til Porscheplatz. Entre: 8 euro (65 kroner). Lukket mandag.

BMW: En enorm spændvidde

Forfejlet modelpolitik i en årrække betød, at BMW faktisk kun med nød og næppe overlevede i 1960’erne. I dag er BMW et af verdens stærkeste bilmærker, men man går på museet faktisk lidt let hen over de mere kriseprægede perioder af mærkets historie.

Men bilerne er selvfølgelig også det vigtigste for museets gæster, og de kan indlede besøget med at se den første BMW – en licensfremstillet udgave af den engelske Austin Seven fra 1928, som efter kort tid skiftede navn til BMW Dixi.

Andre vigtige biler for BMW er også på plads. Måske er det en overdrivelse at kalde 1950’erne kabinescooter for en bil – et par amerikanske gæster måber, da det bliver demonstreret, at man steg ind ved at klappe hele frontpartiet til side: »Var det mon en særlig sikker bil«, spørger kvinden sin mand.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Motorsport har altid været vigtig for BMW og fylder kolossalt meget på museet, hvor man kommer helt tæt på de sjældne og kostbare racerbiler.

BMW Museum, Am Olympiapark 2, München. Kør med U3 til Olympiazentrum. Entre: 9 euro (ca. 70 kroner). Åbent alle dage.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden