Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Tina Krongaard
Foto: Tina Krongaard

FRED OG IDYL. Selv når Sun Island Resort har næsten 90 procent af deres værelser besat, er det meget få mennesker, man støder ind i på øen.

Drømmerejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Snart kan du komme hurtigt og billigt til Maldiverne

Fra januar 2015 bliver det muligt at flyve direkte på charterrejse til det lille ørige i Det Indiske Ocean.

Drømmerejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

OBS. Efter denne artikels offentliggørelse er det blevet Politiken bekendt, at lufthavnen i Maamagili ikke har opnået de nødvendige tilladelser til at modtage charterflyet fra Primo Tours. Det er derfor ikke længere muligt at købe en charterrejser til Sun Island. Primo Tours vil fra januar 2015 i stedet tilbyde rejser til Herathera Island, hvortil der er ca. 15 minutter sejlads fra Gan Lufthavn, den sydligst placerede lufthavn på Maldiverne.

Jeg åbner terrassedøren i min hytte og kigger ud på et fuldstændigt surrealistisk krystalblåt hav. Går med raske skridt ud over stranden for at sænke kroppen ned i det 30 grader varme vand.

Det er klart, som er det kommet direkte ud af vandhanen.

Jeg lægger mig på ryggen, slapper af og flyder lidt rundt i et forsøg på at lægge den lange rejse bag mig.

Tyve timer tidligere forlod jeg Københavns Lufthavn med destination Maldiverne. Først med et stop i det arabiske emirat Qatar og siden et i Maldivernes hovedstad Malé, før jeg satte fødderne på den lille ø Maamigili.

Fra januar 2015 kan danskere springe de to flyskift over. For første gang nogensinde bliver der nemlig direkte charterfly fra Danmark til det lille ørige i det Indiske Ocean. Det er det jyske firma Primo Tours, der står bag den nye charterrute.

»Det har længe været vores drøm at gøre Maldiverne tilgængelig for alle«, forklarer Primo Tours’ direktør Bjarke Hansen.

I 2013 fandt kun 4.055 danskere vej til Maldiverne, viser en opgørelse fra Maldivernes turistråd. Med den nye rute fra Billund til Maamigili kommer rejsetiden fra tyve timer ned på 11 timer. Samtidig kommer prisen – der tidligere har ligget på mindst 20.000 kroner per person for to uger på Maldiverne – ned på omkring 12.000 til 14.000 kroner for 11 dage inklusive halvpension i de mest populære uger – på få afgange endda helt ned under 10.000 kroner.

»Med den pris er Maldiverne ikke længere noget, man kun kan drømme om. Det kræver måske, at man springer en ferie over et år og så tager til Maldiverne året efter. Det er ikke længere uopnåeligt«, mener Bjarke Hansen.

Primo Tours har allieret sig med det maldiviske selskab Villa Group, der blandt andet driver de to ressorter Sun og Holiday Island samt lufthavnen på Maamigili, hvis landingsbane er blevet udbygget for at kunne håndtere det store charterfly fra Primo Tours.

Vandliv på alle måder

Sun Island er det største resort af de to med plads til 700 gæster. Men selv om der i dag er en belægning på 88 procent, er der kun et par enkelte andre badegæster at få øje på i det turkisblå hav og på den kridhvide strand.

Længere nede ad stranden skimter jeg et orange windsurfersejl, og i lagunen dukker et par skriggule snorkler ind imellem op over bølgetoppene. De eneste lyde er bølgernes brusen ude, hvor koralerne hæver sig op fra havbunden og adskiller vandets farve fra dyb mørkeblå til skrigende turkis.

I det hele taget er vandsportsaktiviteter i fokus på den kun 1,6 km gange 400 meter store ø. Godt nok kan du både spille tennis, badminton, squash, volleyball, basketball, fodbold og minigolf, men langt de fleste gæster holder sig til vandet, måske fordi temperaturen året rundt holder sig på omkring 30 grader.

Enten snorkler de rundt ude omkring koralrevskanten, tager på dykkerture med båd, windsurfer eller ligger på stranden eller ved poolen. De fleste er par, som italienske Filipo Pirlo og hans kone Fransesca, der ligger helt alene på et par liggestole ude på øens østligste spids.

»Vi blev gift i Milano for to uger siden, og så er vi taget herned på bryllupsrejse«, fortæller Filipo, mens han viser sin vielsesring frem.

»Her er utroligt smukt. Strandene er vidunderlige med helt hvidt sand. Her er dejligt afslappede, og vi kan være os selv«, fortsætter han og peger ud på den helt tomme strand.

Lidt længere henne sidder et par maldiviske surfinstruktører og småsover i skyggen af nogle palmeblade, der former et tag. Der er åbenbart ikke nogen af hotellets gæster, der har lyst til at lære at surfe eller sejle denne eftermiddag.

En mand går tur langs stranden. Surfinstruktørerne hilser høfligt, idet han passerer dem, ligesom alle de ansatte på øen – 700, det samme antal som antallet af gæster – i øvrigt gør det. Lige meget om de er i gang med at feje, høste bananer eller gøre rent, hilser de ’god morgen’ eller ’god eftermiddag’ alt efter tidspunkt på dagen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hilsenerne er noget nær de eneste afbrydelser, man kommer ud for på den ekstremt fredelige og stille ø. Om man spiser frokost i øens salatbar, hvor alle grøntsager dyrkes i en række plastikrør fyldt med kompostjord af nedfaldne palmeblade, drikker kaffe i strandbaren eller golfbaren eller spiser på den italienske eller thailandske restaurant, er der fred og ro.

Det er faktisk kun i øens største restaurant, hvis morgen- og aftenbuffet er inkluderet i charterprisen, at man opdager, at der er omkring 600 andre gæster på øen. Størstedelen er asiater. Men trods antallet er der aldrig kø ved buffeterne, hvor en stribe kokke tilbereder friske omeletter til gæsterne hver morgen, og diverse wokretter om aftenen.

Frygt for fremtiden

På øens vestlige spids er fire japanske kvinder i færd med at tage billeder af hinanden og en cykel i vandkanten. Jeg forsøger mig med et spørgsmål om, hvad de synes om øen, men bliver mødt af et genert blik og et ’No speak English’, før en af de fire alligevel vover sig ud i et svar:

»Good. Very good. Very beautiful«, siger hun, mens hun peger ud mod det turkisblå hav og fniser.

Sandet på denne del af øen er lidt grovere, og det går op for mig, at det er dannet af afrevne koralstykker, der er blevet slidt i mindre og mindre stykker og dermed ender som fint hvidt sand. Hvilket minder mig om, at jeg befinder mig på en atol – en ø der er skabt ovenpå koraller – og ikke på en almindelig ø.

Det sås også tydeligt, da vi fløj hen over øgruppen på vej mod Sun Island, hvor de små hvide koralringe lå på rad og række under os i det mørkeblå hav.

Intet punkt i Maldiverne er mere end tre meter over havets overflade, hvilket bekymrer mange miljøfolk og maldivere, der frygter stigende vandstand i verdenshavene og dermed det lille øriges endeligt.

Derfor har den maldiviske regering købt noget land i Sri Lanka, så den maldiviske befolkning kan flytte dertil, hvis øriget en dag oversvømmes, forklarede Sun Islands direktør Abdulla Mausoom, da vi ankom til hotellet et par dage tidligere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg hjælper de fire japanske kvinder med at tage et billede af dem alle sammen og cyklen, inden jeg tager min egen cykel, som man kan leje på øen for ca. 25 kroner per dag, og cykler retur til min hytte.

Luftfugtigheden og varmen gør, at jeg er fuldstændig gennemblødt af sved, så jeg kaster endnu engang bikinien på og løber ud i det klare vand. Et sidste dyp inden den lange rejse hjem.

Det glæder mig, at det fra januar bliver hurtigere og billigere at komme til dette rolige og smukke ørige. Maldiverne er blevet tilgængeligt - også for mig.

Politiken var inviteret af Primo Tours

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden