Crowdfunding. »Det er noget fantastisk over, at man så nemt kan komme ud til så mange mennesker, og det har forstærket min store kærlighed til internettet«, siger 26-årige Soffie Viemose.
Foto: HANS CHRISTIAN JACOBSEN (arkiv)

Crowdfunding. »Det er noget fantastisk over, at man så nemt kan komme ud til så mange mennesker, og det har forstærket min store kærlighed til internettet«, siger 26-årige Soffie Viemose.

Arbejdsliv

Ung musiker droppede banken og fik netværket til at punge ud

Soffie Viemose skaffede penge til en pladeudgivelse gennem fænomenet 'crowdfunding'.

Arbejdsliv

Sidste sommer stod den danske sangerinde og producer Soffie Viemose med et ønske.

Hun var i gang med gøre en plade færdig, men der var ingen tegn på, at hun nogensinde ville stå med en fysisk skive musik i hånden, da albummet kun ville blive udgivet digitalt.

Det ærgrede den 26-årige kunster, der gerne vil give sine fans den bedste lyd, og derfor kæmpede for at få sin musik udgivet på vinyl.

»På en vinylplade knitrer det, og lyden er mere organisk og lækker, end den digitale lyd musikken har, når man finder den på iTunes og Spotify«, fortæller Soffie Viemose.

Det ville koste omkring 16.000 kroner at få udgivet pladen på vinyl. De penge kunne hverken pladeselskabet eller Soffie Viemose rejse, men så kom den unge musikers bror på en idé.

Han foreslog sin søster, at hun skulle forsøge at skaffe penge til vinyludgivelsen gennem den alternative finansieringsmetode ’crowdfunding’.

Mange bække små
Crowdfunding foregår hovedsagelig på internettet, og det går kort og godt ud på at få en masse mennesker til at bidrage med penge, så man ved hjælp af dem kan gøre sit projekt til virkelighed.

Mens traditionel fundraising trækker på en enkelt eller få, der donerer store beløb, bygger crowdfunding på ideen om, at mange mennesker kaster små beløb i projektet.

Soffie Viemoses crowdfunding fandt sted på den amerikanske hjemmeside kickstarter.com, der sammen med crowdfundingsiden indiegogo.com er blevet en gigantisk succes.

LÆS OGSÅ

Det er sket side og side med den økonomiske krise, der har gjort det sværere for iderige folk at skaffe finansiering i banker og gennem traditionelle ventureselskaber.

Kickstarter.com startede op i finanskrisens fødselsår 2008, og allerede i 2011 blev over 11.000 projekter finansieret gennem hjemmesiden for et samlet beløb på godt 99 millioner dollar svarende til 560 millioner kroner.

Jo flere penge, jo større tak
På crowdfundingsiderne beskriver folk den idé, de gerne vil rejse penge til at realisere.

De mest succesrige gør meget ud af at markedsføre ideen med visuelle virkemidler som videopræsentationer, og det er så op til folk på basis heraf at vurdere, om de synes, at ideen er så god, at de vil støtte den.

Hvis de støtter, er der ikke tale om en ren donation, men en form for byttehandel. Det er dog ikke et økonomisk afkast, som man ser ved traditionelle investeringer, men modydelser, som personen bag projektet definerer.

Var man for eksempel blandt dem, der støttede Soffie Viemoses vinylplade med 20 dollar, fik man en personlig e-mail.

Gav man et bidrag på over 75 dollar, sikrede man sig en plade som tak. Og kastede man 200 dollar i puljen, fik man tilsendt et håndskrevet takkebrev og pladen i et specialdesignet omslag.

Mange fordele
For en iværksætter kan der være store fordele ved at crowdfunde frem for at skaffe kapital gennem traditionelle investorer.

Det mener Camilla Rygaard-Hjalsted, der er direktør for Innovation Center Denmark i Silicon Valley i Californien og har fulgt udviklingen af crowdfunding i USA.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun peger på, at crowdfunderne er mere risikovillige, fordi beløbene, de støtter med, er så små. Derudover har man mulighed for at få skaffet penge til sit projekt langt nemmere gennem crowdfunding, end hvis man skal have hjælp fra en traditionel investor.

»Da det foregår online, går det hele meget hurtigt, og man får som iværksætter en øjeblikkelig reaktion på sin idé eller sit produkt«, siger Camilla Rygaard-Hjalsted.

12.500 donorer
Indehaveren af den største crowdfunding-succes til dato er den industrielle designer Casey Hopkins. I december sidste år lagde han en videobeskrivelse af en idé til en ny iPhone-oplader ud på kickstarter.com.

Hans ambition var at samle 75.000 dollar sammen, så han kunne sætte den i produktion.

Det er noget fantastisk over, at man så nemt kan komme ud til så mange mennesker, og det har forstærket min store kærlighed til internettet

Efter otte timer var han i mål, men begejstringen fortsatte, og i løbet af de næste to måneder gav over 12.500 mennesker fra det meste af verden tilsammen 1,46 millioner dollar til ideen.

Til gengæld sikrede de sig en af Hopkins’ opladere, når de var færdigproducerede – nu i et langt større antal, end han havde drømt om.

Danmark halter efter
Det tog Soffie Viemose en måned at skaffe de 16.000 kroner til sin vinylplade på kickstarter.com.

Halvdelen af de 38 donorer var familie, venner og bekendte, og den største donation fik hun fra sin far, som spyttede 3.000 kroner i projektet. Men den anden halvdel kendte hun overhovedet ikke på forhånd, og det gav en ekstra glæde.

»Det er noget fantastisk over, at man så nemt kan komme ud til så mange mennesker, og det har forstærket min store kærlighed til internettet«, siger hun.

Soffie Viemose kunne sagtens finde på at crowdfunde, når hun skal have finansieret kommende projekter. Hun vil dog fortsat vælge en amerikansk hjemmeside, da crowdfunding stadig har sit store gennembrud i Danmark til gode.

Store kulturforskelle til grund
Mulighederne er der på hjemmesiderne booomerang.dk og crowdfunder.dk, hvor man ud fra samme princip som de amerikanske fundingsider markedsfører sin idé og søger om donationer.

Bag booomerang.dk står Michael Eis, og han har en idé om, hvorfor crowdfunding har langt sværere ved at slå igennem i Danmark end i USA.

»Der er en stor kulturforskel fra USA til Europa på dette område. Amerikanerne har en helt anden tradition for velgørenhed, og de har en større risikovillighed. Det ligger os meget fjernt i Danmark at give penge til folk, vi ikke kender«, siger Michael Eis.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Man får som iværksætter en øjeblikkelig reaktion på sin idé eller sit produkt



Han har holdt 60 foredrag rundt i Danmark for kunstnere, musikere og designere om, at de burde bruge crowdfunding. Men også her har han mødt modstand.

»Nogle folk mener, at det er en alternativ form for tiggeri, og så mangler der en vilje«, siger han og vurderer, at danskere kæmper mindre for at komme igennem med deres ideer, fordi de har et sikkerhedsnet under sig i form dagpenge og kontanthjælpssystemet.

»Hvis du ikke får succes i USA, bliver du ikke til noget, og derfor kæmper de i højere grad for at få deres projekter til at lykkes«.

Kan sagtens blive stort i Danmark

Alligevel er Michael Eis optimistisk. Han mærker, at folk i de kreative miljøer så småt er begyndt at bevæge sig væk fra tiggeropfattelsen og i højere grad tænker crowdfunding som en mulighed. »Det er stille og roligt begyndt at vokse, og projekterne bliver mere og mere seriøse«, siger han. Direktør for Innovation Center Denmark, Camilla Rygaard-Hjalsted, er enig med Michael Eis i, at amerikanerne er mere risikovillige end danskerne, men vurderer, at crowdfunding sagtens kan blive en mere udbredt måde at skaffe kapital på i Danmark: »Det er relativt nyt, og jeg vil ikke udelukke, at det kan slå igennem. Hvis du ser på, hvor mange mennesker, der spiller lotto og gambler, burde der være fint plads til crowdfunding i Danmark«. FACEBOOK







Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce