0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Danske Tour-drømme i benlås: Tour de France kan godt undvære Danmark, men politikerne kan næppe undvære deres prestigeprojekt

Kommentar. Det lugter af en strategisk genistreg fra Tour de France-ejeren ASO, at den franske rundtur i 2021 nu bliver rykket en uge frem. Nu afhænger drømmen om en dansk Tour-start efter alt at dømme af, om man kan nå til enighed om en ny aftale for 2022 i stedet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Tour de Frances starten i Danmark i 2021 blev lanceret på et pressemøde på Københavns Rådhus i februar sidste år. Siden har coronapandemien kastet planerne godt og grundigt i vejret.

Sport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Tour de France på dansk jord lignede ellers en snorlige, nyasfalteret landevej frem til 2. juli 2021, hvor 176 lycraklædte topatleter efter planen skulle have rullet ud på en 13 kilometer lang enkeltstart i Københavns gader. Som den første prøvelse af i alt tre i Danmark.

Men siden coronapandemien tog fat på det europæiske kontinent, har vejen til Grand Depart i Danmark mildt sagt mødt bakker, bump og kringlede sving. I en sådan grad at bestyrelsesformanden for interessentskabet bag den danske Tour-start, Københavns overborgmester Frank Jensen (S), ikke bare én, men flere gange må have sukket dybt over den næsten uoverskuelige kalenderkabale, som han og resten af Grand Depart Copenhagen Denmark 2021 I/S har stået over for.

Og frem for alt har de på kontant vis følt konsekvensen af at have købt et idrætsprodukt af et privat firma, Amaury Sport Organisation (ASO), der nok lever og ånder for cykelsport. Men som – når krisen rammer – er motiveret af en helt anden og langt mere håndgribelig interesse end en forbrødring mellem ’verdens største cykelløb’ og ’verdens bedste cykelnation’, nemlig kommercielle interesser.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts