Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om Tour de France 2019

Esteban Chaves og Stevejn Kruijswijk på en nedkørsel under sidste års Giro d'Italia, hvor et styrt betød, at sidstnævnte mistede førertrøjen.
Foto: Claudio Peri/AP

Esteban Chaves og Stevejn Kruijswijk på en nedkørsel under sidste års Giro d'Italia, hvor et styrt betød, at sidstnævnte mistede førertrøjen.

Cykling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rasende ryttere kalder ny Giro d'Italia-konkurrence for livsfarlig

10 skrappe nedkørsler i den italienske rundtur er udvalgt til at kåre den rytter, der kører hurtigst nedad.

Cykling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Arrangørerne af Giro d’Italia lancerer i den forestående 100. udgave af den tre uger lange rundtur, som indledes fredag på Sardinien, en splinterny kappestrid, der har fået sindene voldsomt i kog blandt både aktive og ledere.

Det handler om, at kåre den rytter, der med en vild satsning kører ned ad nogle af de mest legendariske og risikofyldte bjerge, og på de sociale medier har det givet anledning til en storm af rasende kommentarer, hvis hovedindhold går på, at Giro-tilrettelæggerne på denne måde i unødvendig grad er med til at sætte rytternes helbred på spil.

Belgisk rytter: I skulle skamme jer

»Det er en livsfarlig ide, at uddele en præmie til den, der er bedst til at køre nedad. Jeg håber da, det er en spøg. Hvad med sikkerheden?«, lyder budskabet på twitter således fra den hollandske Sky-rytter Wout Poels.

Og belgieren Jasper Stuyven (Lotto Soudal) er fuldt ud på linje.

»Helt ærligt, hvis det virkelig er sandt, skulle I skamme jer«, skriver Stuyven med adresse til de italienske arrangører.

»Forekommer der ikke tilstrækkeligt mange styrt allerede? Det er da helt tydeligt, at I kun tænker på at skabe sensation«.

Både en daglig og en samlet præmie

Konkurrencen går ud på, at løbsledelsen har fundet frem til 10 udvalgte nedkørsler med Monte Sant’Angelo på 8. etape som den første og Monte Grappa på 20. som den sidste.

På en nøje udmålt strækning tages der i det vilde ridt så tid på hver enkelt deltager, og det munder ud i, at der findes en vinder af dette indslag på etapen, som præmieres med 500 euro svarende til cirka 3.750 kr.

De daglige resultater indgår i et samlet klassement, og her er førsteprisen 10 gange så stor, mens der er 3.000 euro til nr. 2 og 2.000 til nr. 3.

Ekstra risici skal ikke belønnes

Kritikerne påpeger, at dette vil friste svage sjæle til at tage overdrevent dumdristige chancer

Blandt de første til at reagere mod dette nye initiativ var direktøren i den nordamerikanske ryttersammenslutning Michael Carcaise, der over for internetmediet cyclingnews.com karakteriserer det som både farligt og uansvarligt

»Selvfølgelig er nedkørsler en del af cykelløbet, men det er urimeligt at indføre en ny konkurrence, der i den grad belønner det at tage ekstra risici«, konstaterer Carcaise.

Belgisk topleder vil have nedlagt forbud

Præsidenten for det belgiske cykelforbund Tom Van Damme nøjes ikke med at tage afstand fra det nye Giro-påfund, men agter ifølge sin udmelding på twitter at forsøge at sætte en stopper for det.

»Vi er alle optaget af at skabe størst mulig sikkerhed i løbene, og en sådan præmie er uacceptabel«, fastslår Tom Van Damme, hvis ord må formodes at have betydelig vægt, eftersom han er formand for Den Internationale Cykelunions landevejskommission.

»Derfor er jeg også straks gået i aktion for at får nedlagt forbud mod det«.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden